Bazary a zastavárny neposkytují řádné informace

16.08.2015 20:06

Při kontrolní akci zaměřené na služby poskytované bazary a zastavárnami zjistila Česká obchodní inspekce nedostatky ve více než polovině ze 189 kontrolovaných provozoven. Jejich provozovatelé nevyplňují řádně doklady o zakoupení výrobků, neinformují spotřebitele náležitě o rozsahu, podmínkách, a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, nebo o tom, kde mohou reklamaci uplatnit. V některých případech prodávající neoprávněně krátili lhůtu pro uplatnění reklamace na zakoupené bazarové výrobky nebo dokonce neposkytli lhůtu žádnou. Vzhledem k četnosti zjištěných závad bude kontrolní akce pokračovat i v následujícím čtvrtletí.

Bazary a zastavárny neposkytují řádné informace
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

V období od 1. 4. do 30. 6. 2015 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na plnění povinností vyplývajících provozovatelům bazarů a zastaváren z obecně závazných právních předpisů, zejména ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, a zákona č. 247/2006 Sb., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době provedeno celkem 189 kontrol. Při 21 kontrolách spolupracovali s inspektory ČOI příslušníci Policie ČR.

Kontroly v bazarech a zastavárnách – 2. čtvrtletí 2015

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

23

6

26,1 %

 

Jihočeský a Vysočina

32

18

56,6 %

 

Plzeňský a Karlovarský

27

13

48,2 %

 

Ústecký a Liberecký

34

18

52,9 %

 

Královéhradecký a Pardubický

14

11

78,6 %

 

Jihomoravský a Zlínský

23

14

60,9 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

36

24

66,7 %

 

Celkem

189

104

55,0 %

 

Různá porušení povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy a nedostatky byly zjištěny při 104 kontrolách z celkem 189, tj. v 55 % z nich.

Zjištěná porušení a uložená opatření

Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • prodávající porušili povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde je třeba reklamaci uplatnit (§ 13) – zjištěno v 62 případech
  • povinnost vyznačit v dokladu o zakoupení výrobku informaci o tom, že se jedná o výrobky použité nebo s vadou (§ 16 odst. 3) porušili prodávající v 51 případech
  • prodávající nevydal na žádost spotřebitele doklad o zakoupení výrobku s povinnými údaji (§ 16 odst. 1) při 27 kontrolách
  • spotřebitel nebyl řádně seznámen s cenou nabízených výrobků (§ 12) v 10 případech
  • prodávající předem zřetelně neupozornil spotřebitele na skutečnost, že se jedná o prodej použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny (§ 10 odst. 6), případně takovéto výrobky nebyly prodávány odděleně od ostatních výrobků v místě pro ně vyhrazeném – zjištěno v 6 případech
  • porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele bylo kvalifikováno ve 12 případech.

Při 3 kontrolách prodávající porušili povinnost identifikace a kontroly klienta zastavujícího výrobek, čímž porušili zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
(§ 7 zák. č. 263/2008 Sb.).

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v průběhu 2. čtvrtletí 2015 pravomocně uloženo celkem 85 pokut v souhrnné výši 117 500 Kč.

Závěr

Výsledky kontrol provedených ve 2. čtvrtletí 2015 potvrdily, že opakované zařazení akce zaměřené na bazary a zastavárny do plánu kontrol v letošním roce bylo opodstatněné, neboť inspektoři zjistili různé nedostatky v činnosti více než poloviny kontrolovaných provozoven. Kontrolními nákupy bylo prokázáno, že provozovatelé bazarů a zastaváren nevyplňují řádně doklady o zakoupení výrobků, neinformují spotřebitele náležitě o rozsahu, podmínkách, a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, a neposkytují údaje o tom, kde mohou reklamaci uplatnit. Byly zjištěny také případy neoprávněného zkrácení lhůty pro uplatnění reklamace na zakoupené bazarové výrobky na 1 měsíc, 14 dnů, 7 dnů nebo dokonce neposkytli lhůtu žádnou. Vzhledem k četnosti zjištěných závad bude Česká obchodní inspekce v této kontrolní akce pokračovat i ve 3. čtvrtletí. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…