ČOI: Prověřujte si kontakty na online prodejce

09.02.2017 17:10

Mnoho spotřebitelů stále přichází o své peníze proto, že nakupují v e-shopech, které neuvádějí žádné kontaktní údaje ani podmínky nákupu. Přitom jde o základní znak podvodu nebo neférových obchodníků, kteří zaplacené zboží buď nepošlou vůbec, nebo v nízké kvalitě. Při Dni bezpečnějšího internetu, který letos připadá na 7. února, Evropské spotřebitelské centrum varuje: kdo nenabízí existující kontaktní adresu, není důvěryhodný.

ČOI: Prověřujte si kontakty na online prodejce
Foto: Martin Kovář
Popisek: Počítač, internet, klávesnice. Ilustrační foto.

„Poslední dobou se na nás obrátila řada lidí, kteří se nechali zlákat nabídkou profesionálně a evropsky vyhlížejícího e-shopu a zakoupili na něm obuv, oblečení, kabelku či parfém. Vůbec přitom nevěnovali pozornost tomu, že prodejce neuvádí všeobecné obchodní podmínky ani jakékoli kontaktní údaje. Za takový údaj přitom nelze považovat pouhý kontaktní formulář,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. „Dnes už navíc neplatí, že podvodníka značí špatná jazyková úprava webu či inzerátu v češtině či jiném evropském jazyce.“

Základní indikátory neférového e-shopu:

  • Neuvádí kontaktní adresu ani e-mail.
  • Neuvádí všeobecné obchodní podmínky, včetně práva reklamovat vadné zboží.
  • Neinformuje o právu spotřebitele na odstoupení od smlouvy.

Někteří asijští prodejci si také zakládají weby například s koncovkou .de, což evokuje, že e-shop je německý, a přitom kupní smlouva se evropským právem neřídí a spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či reklamaci. Mnohdy to ale lidé zjistí až ve chvíli, kdy je problém a je ho těžké ho jakkoli vyřešit.

Z údajů Evropského statistického úřadu (Eurostat) plyne, že nárůst počtu Čechů, kteří nakupují online, je za poslední čtyři roky nejvyšší v Evropské unii. Zatímco v roce 2012 jich nakoupilo online 32 %, loni to bylo už 47 %. Průměr v EU je ale stále o dvě procenta vyšší, online nakupuje nejvíc Britů a Dánů (přes 80 %).

„Průzkum mezi statisíci obyvatel EU také ukázal, že 3 % lidí se stala obětí podvodu. Přitom průměrná útrata při nákupu online je od 100 do 500 eur. Proto je vhodné všímat si, jak se dosud neznámý prodejce prezentuje, než mu pošleme své peníze,“ upozorňuje Ondřej Tichota a podotýká, že indikátorem důvěryhodnosti mohou být i možnosti platby. Mezi spolehlivé se počítají platby kartou na zabezpečených platebních bránách nebo přes systémy elektronických peněženek.

Některé z výše uvedených informací poskytují i mnohé podvodné e-shopy, a proto je dobré věnovat několik vteřin či minut ověření důvěryhodnosti prodejce. Návod, jak to udělat, je na webu ESC ČR www.evropskyspotrebitel.cz/podvod. Varování před podvody obsahuje i krátký videoklip zde.

Evropské spotřebitelské centrum ČR bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Poskytuje informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu. Je členem sítě Evropských spotřebitelských center (ECC-Net). Je financované Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž česká pobočka sítě působí. Více na www.evropskyspotrebitel.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …