„Poslední dobou se na nás obrátila řada lidí, kteří se nechali zlákat nabídkou profesionálně a evropsky vyhlížejícího e-shopu a zakoupili na něm obuv, oblečení, kabelku či parfém. Vůbec přitom nevěnovali pozornost tomu, že prodejce neuvádí všeobecné obchodní podmínky ani jakékoli kontaktní údaje. Za takový údaj přitom nelze považovat pouhý kontaktní formulář,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. „Dnes už navíc neplatí, že podvodníka značí špatná jazyková úprava webu či inzerátu v češtině či jiném evropském jazyce.“
Základní indikátory neférového e-shopu:
- Neuvádí kontaktní adresu ani e-mail.
- Neuvádí všeobecné obchodní podmínky, včetně práva reklamovat vadné zboží.
- Neinformuje o právu spotřebitele na odstoupení od smlouvy.
Někteří asijští prodejci si také zakládají weby například s koncovkou .de, což evokuje, že e-shop je německý, a přitom kupní smlouva se evropským právem neřídí a spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či reklamaci. Mnohdy to ale lidé zjistí až ve chvíli, kdy je problém a je ho těžké ho jakkoli vyřešit.
Z údajů Evropského statistického úřadu (Eurostat) plyne, že nárůst počtu Čechů, kteří nakupují online, je za poslední čtyři roky nejvyšší v Evropské unii. Zatímco v roce 2012 jich nakoupilo online 32 %, loni to bylo už 47 %. Průměr v EU je ale stále o dvě procenta vyšší, online nakupuje nejvíc Britů a Dánů (přes 80 %).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva