ČSKD: Večer naložíte v Praze, ráno se rozveze k příjemcům z Brna a okolí

23.10.2012 12:00

Silniční dopravu mezi Prahou a Brnem čeká v několika následujících letech velké omezení v podobě masivní rekonstrukce naší nejstarší dálnice D1.

ČSKD: Večer naložíte v Praze, ráno se rozveze k příjemcům z Brna a okolí
Foto: ČSKD Intrans
Popisek: ČSKD Intrans

Na této klíčové komunikaci České republiky se tak dají očekávat velké dopravní zácpy a celkové zpomalení dopravy, což se samozřejmě týká i kamionů. A to je první velmi pádný důvod proč dát přednost dopravě kontejnery. Tím dalším je rychlá a ekologická přeprava za příznivé ceny z továrny k příjemci zboží. Ta je také velmi vlídná k životnímu prostředí, protože na tahačových návěsech se vozí kontejnery jen na nejkratším úseku. Kontejnerovou dopravu zlevňuje proti silniční konkurenci také rostoucí a rozšiřující se zpoplatnění silniční sítě v celé Evropě, dopravní komplikace a omezení jízd a v neposlední řadě i rostoucí ceny pohonných hmot.

Z Brna je možné vypravit jak jednotlivé železniční vozy, na které se vejdou až tři kontejnery, tak i ucelené kontejnerové vlaky na jiná kontejnerová překladiště například do Prahy, Přerova, Bratislavy, Žiliny, Košic nebo do severoněmeckých přístavů Hamburku, Bremerhavenu, do rakouských, maďarských terminálů, ale i do destinací v Rusku a ostatních zemích bývalého Sovětského svazu a dalších. Lokomotiva zajíždí na terminál s vagóny či s ucelenými vlaky nebo naopak pro ně až třikrát denně, takže napojení na železniční síť je téměř okamžité.

V poslední době také výrazně vzrostla poptávka po železniční dopravě mezi Prahou a Brnem.

Tuto vzdálenost zvládnou kontejnery poměrně rychle. „Když v Praze dodavatel naloží kontejner večer, přes noc jej dopraví speciální vlak do moravské metropole a druhý den ráno ho přiveze tahač zákazníkovi z brněnského překladiště tam, kam si bude přát. Z klíčového evropského přístavu Hamburk je zásilka v Brně do 48 hodin,“ upřesnil Lukáš Bernard ze společnosti ČSKD Intrans, která je spolumajitelem brněnského kontejnerového terminálu.

Kdysi největší kontejnerové překladiště v České republice v Brně-Horních Heršpicích je už více než rok opět v provozu a slibně se rozvíjí. Momentálně také probíhá modernizace terminálové plochy.

Velkou předností brněnského kontejnerového terminálu je jeho poloha. Nachází se nedaleko dálniční křižovatky mezi tahem z Prahy do Ostravy s odbočkou na Bratislavu a rovněž odbočka rychlostní silnice ve směru na Mikulov a Znojmo je blízko. Auta s kontejnery tak v mnoha případech nemusí jezdit přes často auty ucpané Brno. Brňané tak jsou ušetřeni dalšího přílivu škodlivých zplodin.

Důležitá je také relativní blízkost průmyslových a obchodních zón. Nejdále je to z brněnského kontejnerového terminálu do CT Parku v Pohořelicích 25 kilometrů. Jinak CT Park v Brně na Černovické terase je vzdálen 9 kilometrů, areál Slatina pak 8 kilometrů, zóna Šlapanice 11 kilometrů a CT Park Modřice 6 kilometrů.

Kontejnerový přepravní systém je nejstarším, nejrozšířenějším a nejpropracovanějším systémem kombinované dopravy. I proto se jejích služeb čím dál tím víc využívá. Například přeprava ložených kontejnerů v rámci kombinované dopravy po železnici v České republice vzrostla od roku 2000 z 175 900 kontejnerů na 529 100 kontejnerů ročně. U prázdných kontejnerů je nárůst ještě markantnější, ze 44 300 kontejnerů přepravených v rámci kombinované dopravy po železnici v roce 2000 na 194 700. Tato čísla v sobě zahrnují jak vnitrostátní a mezinárodní přepravy, tak i vývoz, dovoz a tranzit. Počet přepravených kontejnerů ISO řady 1, vnitrozemských a odvalovacích kontejnerů, výměnných nástaveb a silničních návěsů stoupl od roku 1993 v rámci vnitrostátní přepravy o 19% a o 10% u mezinárodních přeprav.

Kontejnery z Brna vyrážejí také do exotických destinací, nejčastěji cestují do a z čínské Šanghaje, japonského Tokia a korejského Pusanu a nejčastěji se v nich vozí elektronika, autodíly, boty, oděvy, papír, dřevo, ale i například nábytek, šrot, celé rozmontované výrobní linky, v mrazících kontejnerech potraviny, v tank-kontejnerech chemikálie, ale i potravinové sirupy atd.

Mezi další velké výhody kontejnerové přepravy patří celosvětově stejné typizované kontejnery, různé množství jejich modifikací například v podobě cisteren nebo otevřených kontejnerů umožňující přepravu sypkých materiálů atd. Nižší jsou rovněž náklady na skladovací plochy, protože kontejnery je možno vrstvit do výšky. Předností jsou také lehčí váhy speciálních vagónů v porovnání se systémem silničních návěsů a jízdních souprav. Kontejnery navíc nemusí nikdo doprovázet a během překládky není manipulováno se samotným zbožím, paletami apod. To je v bezpečí uložené, zajištěné a tak i chráněné proti poškození v kontejneru.

Vzdálenost logisticky zajímavých destinací z brněnského terminálu

Komárov – 4 km
Maloměřice – 8 km
Popůvky – 12km
Znojmo – 66 km
Bratislava – 128km
Vídeň – 131km
Senec – 136 km
Sládkovičovo – 156 km
Sopron – 195 km
Nové Mesto nad Váhom – 198 km
Nitra – 199 km

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Potenciálně nebezpečných dřevin podél tratí ubývá

10:17 Správa železnic: Potenciálně nebezpečných dřevin podél tratí ubývá

Z blízkosti kolejí zmizelo v minulých měsících v přepočtu dalšího téměř půl milionu stromů. To je vý…