Snižování nehodovosti na silnicích v České republice pozitivně ovlivňovaly postupná modernizace vozového parku, rozvoj dopravní infrastruktury, dopravní výchova i zesílená mediální osvěta, včetně některých preventivně-represivních opatření. „Tento příznivý trend se však během letošních prvních devíti měsíců zastavil a usmrcených bylo proti stejnému období 2013 o desetinu více, zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a září,“ říká analytik ČSÚ Jiří Kamenický. „Mírně vyšší byl i počet lehkých zranění, naopak případů těžkých zranění bylo nejméně za posledních zhruba čtyřicet let,“ dodává.
Dlouhodobé tendence ukazují zlepšování bezpečnosti silničního provozu, a to zejména v letech 2007–2013. Snížil se počet obětí nehod o téměř polovinu, těžkých zranění o téměř třetinu a počet lehkých zranění o osminu. Redukuje se i tzv. následná úmrtnost – zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 % zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel jen poloviční. To však nestačí na vyrovnání nepříznivé relace k nehodovosti v zemích EU. V roce 2013 bylo v ČR, hned po Polsku, zaznamenáno nejvíce úmrtí při silničních nehodách v přepočtu na obyvatele ve střední Evropě, úroveň Německa převyšovalo o více než polovinu. „Na milion obyvatel připadalo v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než obdobný poměr v zemích Evropské unie,“ vysvětluje Kamenický.
V železniční dopravě počty zraněných či usmrcených osob, v úhrnu na všech typech drah, mezi roky 2007 a 2013 pouze stagnovaly (232 obětí a 635 zraněných v roce 2013), s mírným růstem u trolejbusové či tramvajové dopravy. Desetinu obětí si vyžádaly střety na železničních přejezdech.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český statistický úřad