ČSÚ: Vážných následků dopravních nehod ubývá v ČR i v EU

01.11.2014 16:37 | Zprávy

Bezpečnost silničního provozu v České republice se postupně zlepšuje. Mezi roky 2007 a 2013 se počet obětí silničních dopravních nehod snížil o téměř polovinu, těžce zraněných ubylo 30 %. Přesto však ČR patřila v roce 2013 ke třetině zemí EU s nejvyšší mírou silniční nehodovosti. V železniční dopravě se v uvedeném období počty zraněných a usmrcených nesnižovaly.

ČSÚ: Vážných následků dopravních nehod ubývá v ČR i v EU
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Snižování nehodovosti na silnicích v České republice pozitivně ovlivňovaly postupná modernizace vozového parku, rozvoj dopravní infrastruktury, dopravní výchova i zesílená mediální osvěta, včetně některých preventivně-represivních opatření. „Tento příznivý trend se však během letošních prvních devíti měsíců zastavil a usmrcených bylo proti stejnému období 2013 o desetinu více, zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a září,“ říká analytik ČSÚ Jiří Kamenický. „Mírně vyšší byl i počet lehkých zranění, naopak případů těžkých zranění bylo nejméně za posledních zhruba čtyřicet let,“ dodává.

Dlouhodobé tendence ukazují zlepšování bezpečnosti silničního provozu, a to zejména v letech 2007–2013. Snížil se počet obětí nehod o téměř polovinu, těžkých zranění o téměř třetinu a počet lehkých zranění o osminu. Redukuje se i tzv. následná úmrtnost – zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 % zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel  jen poloviční. To však nestačí na vyrovnání nepříznivé relace k nehodovosti v zemích EU. V roce 2013 bylo v ČR, hned po Polsku, zaznamenáno nejvíce úmrtí při silničních nehodách v přepočtu na obyvatele ve střední Evropě, úroveň Německa převyšovalo o více než polovinu. „Na milion obyvatel připadalo v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než obdobný poměr v zemích Evropské unie,“ vysvětluje Kamenický.    

V železniční dopravě počty zraněných či usmrcených osob, v úhrnu na všech typech drah, mezi roky 2007 a 2013 pouze stagnovaly (232 obětí a 635 zraněných v roce 2013), s mírným růstem u trolejbusové či tramvajové dopravy.  Desetinu obětí si vyžádaly střety na železničních přejezdech.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Občanství politiků

Také si myslím, že by ministr a nejen on, ale všichni politici, co zde chtějí kandidovat měli mít české občanství. Navrhnete to tedy dát do Ústavy? Pokud vím, nyní musí mít české občanství snad jen prezident nebo ani ten ne? A souhlasíte se mnou, že by se to mělo týkat všech politiků, i třeba těch k...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Před 25 lety vyrobil Temelín první elektřinu. Pomohl ušetřit přes 270 milionů tun emisí

14:19 ČEZ: Před 25 lety vyrobil Temelín první elektřinu. Pomohl ušetřit přes 270 milionů tun emisí

Přesně před 25. lety, 21. prosince 2000 o půl deváté večer, připojili energetici nejvýkonnější český…