ČVUT: První let motoru Catalyst je důkazem silného partnerství

01.10.2021 18:47 | Tisková zpráva

Motor Catalyst™ absolvoval ve čtvrtek 30. září 2021 první let na zkušebním letounu Beechcraft King Air 350, létající zkušebně ČVUT. Catalyst je prvním turbovrtulovým motorem zcela nové konstrukce, vyrobeným v Evropě, který po více než 50 letech vstupuje do segmentu obchodního a všeobecného letectví.

ČVUT: První let motoru Catalyst je důkazem silného partnerství
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT, logo.

Úspěšný první let, který trval jednu hodinu a čtyřicet minut, odstartoval a přistál na berlínském letišti Schönefeld. Letové experimenty budou pokračovat i v nadcházejících měsících. Zkoušky budou pokračovat v ČR, na letišti v Hradci Králové, v moderním testovacím centru. Významným partnerem vybudovaného Centra leteckého a kosmického výzkumu Fakulty strojní ČVUT v Praze je česká pobočka americké společnosti GE Aviation.

Obě organizace spolupracují na realizaci různorodých pozemních i vzdušných experimentů na motoru Catalyst, přičemž využívají svých schopností, znalostí a zkušeností v oblasti letectví a pokročilých technických technologií a designu. Spolupráce se zaměřila zejména na vývoj metodiky systému preventivního monitorování stavu turbovrtulových motorů.

Dlouholeté partnerství mezi GE Aviation Czech a ČVUT začalo v roce 2016 a podporuje růst leteckého průmyslu v České republice. První let motoru Catalyst ukazuje, jaké výsledky a vysokou přidanou hodnotu může spolupráce GE Aviation Czech a ČVUT přinést v oblasti výzkumu a vývoje a podpory technických talentů v zemi.

Anketa

Je podle vás Viktor Orbán diktátor?

6%
82%
hlasovalo: 29730 lidí

„Tento první let je výsledkem ohromného úsilí ve velmi složité době a nejlepší praxí při spolupráci průmyslu s univerzitou v rámci největšího výzkumného a vývojového programu v České republice,“ řekl Milan Šlapák, generální ředitel GE Aviation Czech. „Přelomový motor Catalyst nám potvrzuje, že naše spolupráce s ČVUT se ubírá správným směrem. Zkušební letoun King Air již brzy přiletí do testovacího centra v Hradci Králové, kde budeme následně pokračovat ve spolupráci s univerzitou na vývoji metodiky systému preventivního monitorování stavu.“

„Potěšilo nás, že jsme dosáhli dalšího milníku v dohodě o spolupráci v oblasti výzkumu mezi ČVUT a společností GE Aviation Czech,“ řekl Michael Valášek, děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze. „Očekáváme, že získáme celé terabajty dat, abychom zjistili, jak motor GE Catalyst reaguje při reálném letu, a na příkladu motoru GE Catalyst tak budeme moci pokračovat ve vývoji modelů preventivní údržby moderních turbovrtulových motorů.“

„Při dosahování tohoto milníku jsme měli velkou podporu od týmu GE Aviation Czech, který nám na univerzitě pomáhá rozvíjet správné odborné znalosti a umožňuje nám vychovávat nové generace inženýrů a vedoucích pracovníků pro testování leteckých motorů,“ pokračoval děkan Michael Valášek. „Těším se, že v České republice v našem univerzitním centru leteckého a kosmického výzkumu na letišti v Hradci Králové budeme moci přivítat testovací letoun Beechcraft King Air. To se stane základnou pro letový zkušební provoz a další kolo experimentů s motorem GE Catalyst.“

Catalyst je první moderní turbovrtulový motor společnosti GE se systémem plně autorizovaného digitálního řízení leteckých motorů (FADEC – Full Authority Digital Engine Control), který je určen k provozu v rozmezí 850-1600 SHP a přináší zásadní změnu výkonnosti společně s jednopákovým řízením výkonu jako u proudových letadel. Catalyst je také prvním turbovrtulovým motorem v historii letectví, který je vyroben pomocí 3D tištěných komponentů. Motor má v letectví nejlepší celkový tlakový poměr 16 : 1, díky čemuž dosahuje až o 20 % nižší spotřebu paliva i emisí CO2 a o 10 % vyšší cestovní výkon ve srovnání s konkurencí ve stejné velikostní třídě.

GE Aviation, provozní jednotka společnosti GE (NYSE: GE), je předním světovým výrobcem proudových a turbovrtulových motorů, dílů a integrovaných systémů pro komerční, vojenské, obchodní a obecné letectví. Podporu svých produktů zajišťuje společnost GE Aviation prostřednictvím své celosvětové servisní sítě. Další informace najdete na adrese www.ge.com/aviation. Sledujte GE Aviation na Twitteru ZDE a na YouTube ZDE.

České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) je s osmi fakultami jednou z největších vysokých škol v České republice a je nejstarším nevojenským technickým institutem na světě. Výzkumné a vývojové činnosti probíhají v Centru leteckého a kosmického výzkumu, které bylo založeno v roce 2016 a má silné výsledky a vyspělou infrastrukturu v přední vědecké oblasti leteckého a kosmického výzkumu prováděného na Fakultě strojního inženýrství ČVUT (FME). Další informace najdete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Žádost o důchod s detektivní zápletkou - šetření až do složek StB

16:46 Ombudsman: Žádost o důchod s detektivní zápletkou - šetření až do složek StB

Šetření v případě českého seniora žijícího v USA se změnilo v pátrání po důkazech, které by České sp…