Češi nakupují na tržnicích hlavně letní obuv. Upřednostňují nízkou cenu před kvalitou a riskují zdraví

29.07.2014 11:44

Češi stále vyrážejí za nákupem obuvi na tržnice, počet nakupujících neklesá. Pořizují si zde zejména letní otevřené boty, které lákají zdánlivě nízkou cenou. Odborníci však upozorňují, že letní obuv lze zakoupit u ověřených prodejců za obdobnou cenu jako na tržnicích. Přitom kvalita se často významně liší. Nevhodné materiály a tvar padělaných bot může podle lékařů nenávratně poškodit zdraví.

Češi nakupují na tržnicích hlavně letní obuv. Upřednostňují nízkou cenu před kvalitou a riskují zdraví
Foto: Coqui
Popisek: Coqui

Podle údajů Českého statistického úřadu si Češi pořídí ročně 3,5 až 4,5 párů bot. Odborníci však upozorňují, že ve většině případů při výběru upřednostňují cenu před kvalitou. Tímto pravidlem se lidé řídí zejména při nákupu letní obuvi, tedy sandálů a žabek. „I když boty s potvrzenou kvalitou nejsou o moc dražší, lidé ve velké míře nakupují letní obuv na tržnicích. Neuvědomují si ale, že obuv je tam často napuštěná chemikáliemi, které mohou vyvolávat alergické reakce,“ upozornila Vlasta Mayerová, tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace. Podle ní přitom existují certifikace, které kvalitu bot spolehlivě osvědčují.

Například certifikace zaměřené na ortopedickou nezávadnost konstrukce, hygienickou nezávadnost použitých materiálů a bezpečnost při používání.

Samozřejmostí jsou i certifikace osvědčující plnění kvalitativních ukazatelů. „Mezi nejznámější patří značka Žirafa, která zaručuje kvalitní obuv pro děti. Povinná kritéria pro udělení certifikátu stanovuje tým odborníků ve spolupráci s Českou ortopedickou společností,“ dodala Mayerová.

Podle průzkumů agentury Gfk české rodiny utratí z peněz vyčleněných na oděvy a boty 15 % na tržnicích. Lidé tam mnohdy míří i za padělky známých značek, jejichž originály by si nemohli dovolit pořídit. Celní správa České republiky loni zabavila padělané zboží v hodnotě 1,55 miliardy korun. A mezi nimi zejména oblečení a boty. „Čechů, kteří nakupují obuv na tržnicích, neubývá. Nejčastěji sem vyrážejí pro letní otevřené boty. Právě tato obuv, která je nošena přímo na kůži, musí splňovat přísná kritéria. Sandály by měly být prodyšné, s dobrými protiskluzovými vlastnostmi a odolné proti potu. Padělaná obuv však nechrání nohu tak jako výrobek originální značky, i když vzhledově vypadají stejně,“ popsal Tomáš Jurák ze společnosti COQUI, která se výrobou obuvi zabývá. „Přitom si lidé mohou koupit certifikovanou obuv, která je vhodná pro letní počasí i pobyty na koupalištích, již za 300 korun, a to v ověřených kamenných či internetových obchodech,“ doplnil Jurák.

Před neuváženými nákupy nejen letní obuvi neznámých značek varují zejména lékaři. Nošení nekvalitních bot totiž může mít trvalé následky na lidské zdraví.

„Pokud se noha musí přizpůsobovat nevhodně sériově vyráběné obuvi, její nošení je velkým rizikem pro celý pohybový aparát. Je s podivem, jak málo pozornosti věnujeme obuvi, věci, bez které se denně neobejdeme,“ uvedl lékař Jiří Běhounek z České společnosti pro ortopedii a traumatologii. „Levná obuv je přitažlivá jen zdánlivě, protože škody na nohou se projevují s odstupem mnoha let. Boty musí být nakupovány podle toho, k čemu budou užívány. Pro každou činnost jsou totiž různé podrážky, stélky a svršky bot, i materiál se různí. To vše musíme vzít při výběru na zřetel,“ uzavřel Běhounek.

O společnosti COQUI

Společnost COQUI je poměrně mladá, ale dynamická firma. Nabízí pohodlné, stylové a originální boty na každé roční období. Při navrhování a výrobě bot kladou důraz na pohodlí při jejich nošení. Bezpečnost je potvrzena osvědčením o splněných hygienických a mechanických zkouškách od firmy ITC. Snaží se, aby byly boty dostupné každému, čemuž odpovídají i mírné ceny. Nabízí obuv pro ženy, muže i děti. COQUI sortiment zákazníci naleznou v několika kamenných prodejnách. Můžou také nakupovat online přes jejich e-shop http://www.coqui-eshop.cz/, kde mimo nabídky bot najdou také rady a tipy, jak správně obuv vybrat.

O České obuvnické a kožedělné asociaci (ČOKA)

Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA) je zaměstnavatelské a profesní sdružení podnikatelů v obuvnické a kožedělné výrobě a obchodu s místem působení v České republice (ČR). ČOKA sdružuje v současné době cca 55 firem, fyzických osob a dalších institucí zabývajících se jak výrobou, tak i prodejem obuvi a obuvnických materiálů a komponentů, ale i vědecko-výzkumnou, zkušební a testovací činností, výukou a vzděláváním s místem působení v ČR. ČOKA vznikla jako dobrovolné sdružení a proto hájí zájmy svých členů, zprostředkovává jednotný a koordinovaný postup a vystupuje jako hlavní garant obuvnického a kožedělného průmyslu ČR při jednáních s centrálními orgány. Společně ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), jehož je členem, a textilní asociací ATOK se snaží zamezit nelegálním praktikám při dovozech obuvi a textilu do naší republiky, zejména z asijských zemí.

O České společnosti pro ortopedii a traumatologii (ČSOT)

Česká společnost pro ortopedii a traumatologii (ČSOT) je odbornou a vědeckou organizací lékařů. Základním cílem a posláním ČSOT je trvalý rozvoj ortopedického a traumatologického oboru, a to jak po stránce obecné, tak i po stránce vědecké. Je složena z celkem čtyř sekcí. CAOS & MIS-CZ je nezisková organizací, jejímž účelem je přinášet nové informace v oblasti počítačově asistovaných operací. Dalšími sekcemi jsou Společnost pro dětskou ortopedii, Sekce pro infekce kostí a kloubů a Sekce chirurgie nohy. Předsedou společnosti je prof. MUDr. Martin Krbec, CSc., z Ortopedicko-traumatologické kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

boj s dezinformacemi

Dobrý den, proč se podle vás šíří dezinformace? Není to náhodou proto, že vy politici špatně komunikujete? Ostatně na špatnou komunikaci této vlády poukazují mnozí. A jak přesně s nimi chcete bojovat? Budete odsuzovat všechny názory, které se neslučují s těmi vašemi? To totiž teď děláte. A ještě je...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Během tří dnů obsadili zájemci o prohlídku Temelína a Lipna více než tisícovku míst

16:05 ČEZ: Během tří dnů obsadili zájemci o prohlídku Temelína a Lipna více než tisícovku míst

Pouhé tři dny stačily na to, aby zájemci kompletně obsadili prohlídky Jaderné elektrárny Temelín a v…