Česká obchodní inspekce: Ve 2. čtvrtletí 90 případů prodeje alkoholických nápojů mladistvým

08.10.2019 8:23

Česká obchodní inspekce pokračovala i ve 2. čtvrtletí tohoto roku v kontrolách dodržování zákazu prodeje alkoholu a tabáku mladistvým. V tomto období uskutečnila 1 457 kontrol. Mimo nedodržování ustanovení zákona o ochraně spotřebitele zjistila ve 147 případech porušení zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek.

Česká obchodní inspekce: Ve 2. čtvrtletí 90 případů prodeje alkoholických nápojů mladistvým
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Česká obchodní inspekce provedla kontrolní akci zaměřenou na dodržování právních předpisů upravujících nabídku, prodej a skladování alkoholických nápojů a tabákových výrobků, zejména zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

V období od 1. dubna do 30. června 2019 provedla celkem 1 457 kontrol a v 790 případech zjistila porušení právních předpisů, z toho ve 147 případech se jednalo o nedodržení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. U 98 kontrol byla využita přítomnost figuranta mladšího 18 let.

Do celkového počtu jsou zahrnuty i údaje z kontrol, kterých se ČOI zúčastnila v rámci mimořádné kontrolní akce „HAZARD, ALKOHOL A DĚTI“. V součinnosti s dalšími dozorovými orgány ČOI provedla 166 kontrol.

Kontroly prodeje alkoholických nápojů mladistvým

Porušení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek bylo zjištěno ve 147 případech.
Prodejci nejčastěji porušovali ustanovení § 11 odst. 5, které zakazuje prodávat nebo podávat alkoholický nápoj osobě mladší 18 let (90 případů), ve 28 případech nedodrželi ustanovení § 13 odst. 1, neboť neumístili na místech prodeje alkoholických nápojů pro spotřebitele zjevně viditelný text týkající se zákazu prodeje těchto nápojů osobám mladším 18 let nebo ve 12 případech porušili ustanovení § 3 odst. 4, neboť prodávali nebo podávali tabákové výrobky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety osobě mladší 18 let.

Porušení zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, bylo kvalifikováno v 1 případě.
V 1 případě prodávající porušil ustanovení § 107 odst. 6, když nedodržel povinnost prodeje tabákového výrobku v uzavřeném jednotkovém balení.

Porušení některého z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo prokázáno celkem v 873 případech.
Mezi nejčastější porušení (330 případů) patřilo neseznámení spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb (§ 12), ve 273 případech se jednalo o porušování zásad poctivosti prodeje (§ 3) nebo ve 127 případech nevydal obchodník doklad o zakoupení výrobků, ačkoliv si o něj spotřebitel požádal nebo vydání dokladu bez potřebných náležitostí (§ 16).

V některých případech bylo zjištěno porušení více zákonů, resp. ustanovení zákona současně.

Uložená opatření

ČOI na základě zjištěných porušení právních předpisů pravomocně uložila celkem 654 pokut v celkové hodnotě 1 859 500 Kč. Pro porušení povinností stanovených zvláštními předpisy uložila zákaz prodeje na 1 986 kusů výrobků v celkové hodnotě 101 875,30 Kč a zákaz používání na 101 kusů neověřených měřidel, která neodpovídala obecně závazným právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …