České dráhy: Skupina ČD loni vykázala zisk 1,3 miliardy korun

02.05.2020 7:33

Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) loni dosáhla Skupina ČD zisku 1,3 miliardy korun. Na tomto výsledku se podílely všechny její společnosti. Zisková byla také osobní doprava, pro kterou byl rok 2019 náročný z pohledu pokračující liberalizace trhu.

České dráhy: Skupina ČD loni vykázala zisk 1,3 miliardy korun
Foto: red
Popisek: ČD - logo

 Osobní doprava

„České dráhy obhájily většinu výkonů a zajišťují cca 90 % osobní železniční dopravy v zemi,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD, a.s., Václav Nebeský a dodává: „Našimi vlaky loni cestovalo více než 182 milionů zákazníků. Rostla průměrná přepravní vzdálenost i obsazenost vlaků. Více než desetiprocentní růst výnosů jsme zaznamenali zejména na klíčových dálkových linkách a v příměstských vlacích v okolí velkých aglomerací.“

Meziroční vývoj základních přepravních ukazatelů ČD (2019 vs. 2018)

ukazatel

2019

2018

rozdíl

počet přepravených cestujících (mil.)

182,1

179,2

2,9

(+1,6 %)

přepravní výkon (mil. osobokilometrů)

8 685

8 225

460

(+ 5,5 %)

průměrná přepravní vzdálenost (km)

47,7

45,9

1,8

(+ 3,9 %)

 

Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku Patrika Horného však proti vyšším příjmům stály rostoucí výdaje: „V řádu stovek milionů korun meziročně vzrostly náklady na trakční elektřinu a zvýšily se také osobní náklady v souvislosti se situací na trhu práce. Segment osobní dopravy nicméně skončil v souladu s plánem. Dosáhl zisku 58 milionů korun.“

Nákladní doprava

„Ziskový byl v loňském roce i druhý nejvýznamnější segment našeho podnikání. Nákladní doprava vykázala hospodářský výsledek 608 milionů korun a přepravila přes 65 milionů tun zboží. ČD Cargo expanduje na zahraničních trzích a také díky tomu očekává naše největší dceřiná společnost postupnou stabilizaci přepravních výkonů. Případné ztráty ve vnitrostátní přepravě vlivem silné konkurence mají být vyrovnány právě výkony v zahraničí,“ komentuje situaci v nákladní dopravě Václav Nebeský. Mírný meziroční pokles zisku byl ovlivněn růstem cen elektrické energie, zvýšením osobních nákladů v důsledku růstu reálné mzdy zaměstnanců, vyššími odpisy a náklady na financování nových investic.

Další rozvoj podnikání Českých drah v obou hlavních segmentech do značné míry závisí na tom, jak se firma vyrovná s dopady krize vyvolané šířením COVID-19 v letošním roce a zda bude moci pokračovat v plánovaných investicích do vozidlového parku. Investice ve Skupině ČD loni dosáhly částky více než 8,7 mld. korun. V osobní dopravě to je například probíhající výroba jednotek push-pull a modernizace stávajících vozidel, v nákladní  to byl nákup tří interoperabilních lokomotiv, pěti nových dieselových lokomotiv, plošinových a vysokostěnných nákladních vozů a velkoobjemových cisteren.

„Několikatýdenní výpadek tržeb v důsledku opatření proti šíření COVID-19 představuje negativní dopad do našich příjmů v řádu miliard korun, děláme však maximum pro to, aby se nepromítl do snížení počtu provozního personálu, ani do modernizace vozidel. Například v osobní dopravě začneme příští rok postupně nasazovat do provozu desítky nových vlaků, které se pro nás již vyrábějí. Jde například o dodávku padesáti nejmodernějších vozů pro dálkovou dopravu a také o 31 elektrických jednotek a 5 netrakčních patrových jednotek pro regionální dopravu,“ uzavírá Václav Nebeský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …