České dráhy poptávají duální lokomotivy pro traťovou službu

08.09.2025 13:21 | Tisková zpráva

Veřejnou soutěž na dodávku až 30 duálních lokomotiv vyhlásily České dráhy.

České dráhy poptávají duální lokomotivy pro traťovou službu
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Dopravce uzavře s vítězem tendru rámcovou smlouvu s garancí odběru deseti lokomotiv.

„I nadále prověřujeme všechny možnosti obnovy hnacích vozidel pro neelektrizované tratě. Vedle probíhající soutěže na modernizaci brejlovců, které ve své původní podobě dosluhují, jsme se rozhodli vyhlásit i soutěž na dodávku moderních, nových duálních lokomotiv, které mohou zajistit dopravu vlaků na neelektrizovaných tratích nebo tam, kde budou probíhat napěťové výluky, v dlouhodobém horizontu,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„Zároveň požadujeme, aby šlo o plně univerzální lokomotivy, které mohou sloužit v osobní i nákladní dopravě a také pro speciální účely, jako je např. doprava měřicích vozů a dalších typů speciálních vozidel. Rozsah obnovy našich lokomotiv pro neelektrizované tratě se pak budou odvíjet od výhodnosti předložených nabídek,“ dodává Ješeta.

Anketa

Který voličský tábor je agresivnější a více neslušný?

97%
hlasovalo: 11529 lidí

S ohledem na plán konverze trakční sítě v České republice na systém 25 kV 50 Hz AC musí být lokomotiva schopna provozu pod tímto systémem. Protože se u nás v současnosti používá i systém 3 kV DC a v německy hovořících zemích systém 15 kV 16,7 Hz, může dodavatel nabídnout i vícesystémová řešení. Nezávislý provoz na neelektrizovaných tratích může být zajištěn dieselovým, bateriovým nebo jiným vhodným pohonem. Lokomotivy musí být vybaveny pro plnohodnotný provoz s osobními soupravami včetně např. napájení osobních souprav elektrickou energií nebo ovládáním jejích dveří. Maximální rychlost má být 140 km/h v nezávislé trakci a 160 km/h při napájení z trakčního vedení.

Dopravce vyžaduje schválení lokomotiv pro Českou republiku a Slovensko včetně zajíždění do pohraničních přechodových stanic v sousedních státech. Rozšířené schválení na Německo, Polsko a Rakousko bude řešeno formou opce.

Vedle samotných lokomotiv počítají České dráhy také s odběrem sad náhradních dílů prvního vybavení, celků výměnného systému a dalšího vybavení pro provoz a údržbu včetně např. diagnostických systémů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Diskuse obsahuje 1 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Jihomoravský kraj: Šikana není tabu. Kraj ukáže dětem cestu, jak ji řešit

16:26 Jihomoravský kraj: Šikana není tabu. Kraj ukáže dětem cestu, jak ji řešit

Jihomoravský kraj prostřednictvím Vzdělávacího institutu pro Moravu (VIM) spouští novou etapu kampan…