Český rozhlas Radioservis zve na koncert sopranistky Kateřiny Kněžíkové

23.10.2021 16:11 | Tisková zpráva

Srdečně vás zveme na exkluzivní koncert ve čtvrtek 11. listopadu od 19 hod. v Kostele sv. Šimona a Judy, kde budete mít jedinečnou příležitost uslyšet písně v podání obou interpretů a být součástí slavnostního křtu CD Fantasie. Album pokřtí operní pěvkyně Soňa Červená.

Český rozhlas Radioservis zve na koncert sopranistky Kateřiny Kněžíkové
Foto: red
Popisek: Český rozhlas

Lístky na koncert Fantasie jsou k dostání v síti Ticketportal
Kateřina Kněžíková – soprán / David Švec – klavír
Dvořák / Schubert / Brahms / Fauré / Debussy
FANTASIE  
(CD vychází 1. listopadu 2021)

Obsah obrázku text

Popis byl vytvořen automaticky


EAN 8 590236 112520 / CR1125-2
CD 299 Kč / Celkový čas 64:18
Písňové profilové album sopranistky Kateřiny Kněžíkové za klavírního doprovodu Davida Švece.

Obsah CD:
Antonín Dvořák
Písně milostné op. 83

1. O naší lásce nekvete to vytoužené štěstí
2. V tak mnohém srdci mrtvo jest
3. Kol domu se teď potácím
4. Já vím, že v sladké naději
5. Nad krajem vévodí lehký spánek
6. Zde v lese u potoka
7. V té sladké moci oči tvých
8. Ó duše drahá jedinká

Franz Schubert
9. Nacht und Träume Op. 43, Nr. 2, D. 827
10. Gretchen am Spinnrade Op. 2, D. 118
11. Du bist die Ruh Op. 59, Nr. 3, D. 776
12. Rastlose Liebe Op. 5, Nr. 1, D. 138

Johannes Brahms
13. Liebestreu Op. 3, Nr. 1
14. Am Sonntag Morgen Op. 49, Nr. 1
15. O liebliche Wangen Op. 47, Nr. 4
16. An ein Veilchen Op. 49, Nr. 2
17. Wie Melodien zieht es mir op. 10, Nr. 1
18. Feldeinsamkeit Op. 86, Nr. 2

Gabriel Fauré
19. Reve d’Amour Op. 5, Nr. 2
20. Les Berceaux Op. 23, Nr. 1
21. Apres un reve Op. 7, Nr. 1
22. Chanson d’Amour Op. 27, Nr. 1

Claude Debussy
23. Clair de Lune
24. Nuit d’Etoiles
25. Mandoline
26. Apparation

Celkový čas: 64:18

Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejperspektivnějších pěvkyní mladé generace, která se vedle opery stále častěji věnuje koncertnímu repertoáru, ve kterém dosahuje úspěchů nejen doma, ale převážně v zahraničí. Věnuje se interpretaci barokních a klasicistních děl, operám 19. století i soudobé hudbě. Stěžejním repertoárem jsou díla A. Dvořáka, B. Martinů či L. Janáčka a písňová literatura. Je laureátkou řady pěveckých soutěží, ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla. Její angažmá však zahrnují i celou řadu mimopražských divadel a zahraničních scén, mj. NDM v Ostravě, SND v Bratislavě, Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu či Opéra de Dijon.
Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí, v roce 2021 s úspěchem ztvárnila hlavní roli Káťi Kabanové ve stejnojmenné opeře L. Janáčka na prestižním festivalu Glyndebourne Opera Festival. Má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy (BBC Symphony orchestra, Bamberger Symphoniker, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, London Philharmonic Orchestra, Rotterdam Philharmonisch Orchest, Mahler Chamber Orchestra, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia atd.) a celou plejádou skvělých dirigentů (J. Bělohlávek, S. Baudo, P. Domingo, A. Fisch, M. Honeck, J. Hrůša, V. Luks, T. Netopil, J. Nelson, R. Ticciati, E. Villaume).
Vytvořila řadu nahrávek, například Smetanovy Prodané nevěsty (Harmonia Mundi), Kytice Bohuslava Martinů či oratoria La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque u Supraphonu. Její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci Opus Arte získala ocenění německé kritiky Schallplattenkritik. V roce 2021 vydala u Supraphonu své první profilové CD pod názvem „Phidylé“, které bylo označeno jako „Editor´s Choice“ a „The Best Classical Albums of 2021“ v časopisu Gramophone.

David Švec studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V únoru 2000 se
účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.
Jako klavírista již od roku 1998 spolupracoval s Pražským komorním orchestrem, je vyhledávaným komorním hráčem, natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas.
Pravidelně spolupracuje s předními českými pěvci, například se sopranistkou Evou Urbanovou, s basbarytonistou Adamem Plachetkou nebo sopranistkou Kateřinou
Kněžíkovou.
Již během studia působil v Janáčkově opeře v Brně, kde dirigoval řadu operních i baletních titulů. V září 2003 nastoupil do opery pražského Národního divadla, od roku 2011 je zde ve stálém dirigentském angažmá. V říjnu 2016 nastudoval se souborem Národního divadla a Kühnovým dětským sborem první pražské uvedení Noemovy potopy Benjamina Brittena. V roce 2019 v Národním divadle uvedl první české provedení oper Michaela Nymana Dopisy, hádanky a příkazy a Stevena Stuckyho Klasický styl, v listopadu 2019 potom českou premiéru baletu Leonce a Lena. V říjnu 2021 nastudoval v Národním divadle moravskoslezském novodobou premiéru opery Jaroslava Křičky Bílý pán. Spolupracoval s většinou českých symfonických orchestrů, v únoru 2021 debutoval s Bamberskými symfoniky.
Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci na nastudování oper Její pastorkyňa v barcelonském Teatro Liceo (2005), Věc Makropulos v Opera national de Paris (2007, 2009) a ve Wiener Staatsoper (2015), Liška Bystrouška v Lyonu (2013), ve Vídni (2014) a v Glyndebourne (2016), Rusalka v Barceloně (2012), v Paříži (2015) a v Theater an der Wien (2019). Od roku 2017 spolupracuje též se Slovinským národním divadlem v Lublani.


Z rozhovoru s Kateřinou Kněžíkovou pro Týdeník rozhlas č. 43, který vyšel 18. října 2021:
(…)
Písně ráda zpíváte už od konzervatoře. V červnu jste vydala své první sólové CD Phidylé se zajímavým repertoárem. Jak vás napadlo spojit francouzský repertoár s písněmi Martinů a Szymanowského?
Francouzská literatura mi sedí velmi dobře. Když jsem asi před šesti lety začala s tímto oborem koketovat, zjistila jsem, že mi pěvecky velmi pomáhá. Prvním impulzem pro natočení tohoto CD byl cyklus Bohuslava Martinů Kouzelné noci na texty čínské poezie, protože ten do té doby nebyl natočen českou pěvkyní. A chtěla jsem to změnit. Hledala jsem další podobně orientovaný repertoár, který by se k Martinů hodil. Našli jsme Ravelovu Šeherezádu a Pět řeckých lidových písní, Szymanowského Pentezileu a výběr z Duparcových písní. Duparc byl pro mě objev. Když jsem ho začala studovat, jeho hudba mě zcela pohltila.
Tohle cédéčko je vaší osobní výpovědí…
Moc ráda bych jím sdělila, jak člověk vnímá sebe sama ve spojení s přírodou, s životními cestami, jak důležité je zastavit se. Phidylé byla žena, která celý život pracovala a obětními rituály chtěla do života vnést něco důležitého. Vždycky si našla čas rozjímat a vnímat sebe sama, a to ji velice posilovalo. Tohle téma mě v této době obzvlášť oslovilo. Jak důležité je v době, kdy všichni někam spěcháme, zastavit se a uvědomit si sebe sama. A jak důležité je energii přijímat, a ne ji jenom vydávat.
I na CD, které v listopadu vydá Radioservis, najdeme francouzské autory (Faurého, Debussyho), ale i Dvořáka a německé romantiky – Schuberta, Brahmse. Co vás vedlo k tomuto dramaturgickému výběru?
Na jedné straně stála touha představit posluchačům písně, které znamenaly pro můj pěvecký vývoj na začátku mého studia zásadní roli. A jsou také důvodem, proč se k písňovému repertoáru stále vracím. Když jsem se jednotlivými skladbami probírala a stavěla jsem je do světla fungujícího a svébytného programu, začala ke mně promlouvat jejich barevnost. Najednou jsem sebe samu viděla jako Alenku v říši divů, která díky své fantazii ve snu poznává spoustu míst. Představila jsem si duhu, přičemž každá barva měla u určitého autora své zastoupení. Byla to zajímavá cesta a věřím, že tu paletu barev, byť ve velmi klasickém repertoáru, posluchači uvidí a uslyší také. Naše CD jsem pojmenovala Fantasie, což dokonale podtrhuje celou dramaturgickou linku.
Kdo je na tomto CD vaším hudebním partnerem?
Nikdo jiný než klavírista a dirigent David Švec. Máme mnoho společného a také spolu již několikátý rok vystupujeme. Toto spojení je zcela výjimečné a já jsem vděčná, že se se mnou na tyto dobrodružné cesty pouští a má chuť společně objevovat krásu písňového repertoáru.
(…)
Celý rozhovor s Kateřinou Kněžíkovou si přečtete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Vstup do Evropské unie proměnil Česko

7:14 Český statistický úřad: Vstup do Evropské unie proměnil Česko

Před 20 lety Česko vstoupilo do Evropské unie, a započala tak etapa ekonomických i společenských změ…