Je náhoda, že tradice železniční výroby vznikla právě v městečku v podhůří Železných hor? Své sehrála souhra okolností, ale také strojírenská tradice v regionu. Vždyť místní slévárnu založil Josef Jan Zvěřina již před více než dvěma sty lety, v roce 1816. Provoz se postupně rozšířil, vedle slévárny vznikly strojírny a od roku 1920 podnik začal plnit zakázky pro železniční dopravu.
Klíčový pro DAKO-CZ a jeho současnost byl příchod Josefa Daňka. Talentovaný konstruktér začal pracovat jako technik v brzdovém oddělení podniku Škoda Adamov poté, co vystudoval Vyšší průmyslovou školu strojnickou v Brně. V roce 1949 byla výroba vlakových brzd z Adamova přesunuta pod Železné hory, do Kovolisu Hedvikov. Do firmy proto přišel i Josef Daněk a koncem roku 1952 se stal vedoucím vývojového oddělení brzd.
Josef Daněk
Vznik československé vlakové brzdy
V té době se v Československu vyráběly v licenci brzdové systémy typu Božič, ale ty už nebyly kvůli růstu železniční dopravy dostačující a bylo je potřeba modernizovat. Jak odpovídalo počátku 50. let minulého století, přijal tehdejší Kovolis Hedvikov socialistický závazek, že vyvine ryze československou vlakovou brzdu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva