DPP si připomíná 50. výročí legendární tramvaje T3 v provozu s cestujícími

18.11.2012 16:30 | Zprávy

Před padesáti lety (21. listopadu 1962) se poprvé v pravidelném provozu s cestujícími začaly objevovat v pražských ulicích nové tramvaje typu T3. Jejich tvůrci – především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér) – vytvořili doslova legendu. Tramvaje T3 byly totiž v roce 1988 v Guinessově knize rekordů uvedeny jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě. V letech 1962–1989 výrobce dodal do 47 světových měst neuvěřitelných 13 713 tramvají T3.

DPP si připomíná 50. výročí legendární tramvaje T3 v provozu s cestujícími
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj Dopravního podniku hl. m. Prahy

Tramvaje T3 vyjely poprvé na linku číslo 4, a to ve chvíli, kdy měl Dopravní podnik těchto vozů přibližně 25. Dnes jezdí po Praze přes  600 různých modifikací vozů T3, pod označeními T3M, T3SU (T3SUCS), případně modernizované vozy T3R.P a T3R.PLF. Zcela vyřazena už je nejstarší varianta T3, se kterou se DPP nadobro rozloučil v loňském roce.

Smíchovská Tatrovka dodala pražskému Dopravnímu podniku celkem 892 tramvají typu T3. Kromě toho bylo do Prahy dodáno v rámci tzv. exportního souběhu 292 tramvají T3 SU a T3 SUCS. Celkem se tedy jednalo o 1184 tramvají T3.

Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí – v Karl-Marx-Stadtu (od r. 1990 Chemnitz), Schwerinu, v Osijeku a Sarajevu. Největším odběratelem se ale stal beze sporu tehdejší Sovětský svaz. „Do 34 měst bylo v letech 1963–1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3. Není proto divu, že byla „té-trojka“ v roce 1988 zapsána do Guinessovy knihy rekordů jako nejpočetnější vyrobený typ tramvaje na světě,“ uvedl Milan Pokorný, ředitel muzea MHD ve Střešovicích.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Vít Rakušan byl položen dotaz

Proč té koalici pro nevydání, jak tvrdíte, nenzabráníte?

Proč jste se třeba aspoň nepokusili s ANO vyjednat koalici? Pokud by vám šlo o lidi a ne o vás, tak byste se o to podle mě aspoň pokusili. Protože pak ani ANO nic jiného nezbývá než vládnout s SPD a Motoristy. Nebylo by lepší, kdyby se ty hráze mezi vámi politiky prolomily? Nemyslíte, že by se pak i...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Národní zemědělské muzeum: Čáslavský Advent mezi traktory už v sobotu

22:03 Národní zemědělské muzeum: Čáslavský Advent mezi traktory už v sobotu

Nalaďte se na adventní čas programem pro celou rodinu.