DPP si připomíná 50. výročí legendární tramvaje T3 v provozu s cestujícími

18.11.2012 16:30

Před padesáti lety (21. listopadu 1962) se poprvé v pravidelném provozu s cestujícími začaly objevovat v pražských ulicích nové tramvaje typu T3. Jejich tvůrci – především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér) – vytvořili doslova legendu. Tramvaje T3 byly totiž v roce 1988 v Guinessově knize rekordů uvedeny jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě. V letech 1962–1989 výrobce dodal do 47 světových měst neuvěřitelných 13 713 tramvají T3.

DPP si připomíná 50. výročí legendární tramvaje T3 v provozu s cestujícími
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj Dopravního podniku hl. m. Prahy
reklama

Tramvaje T3 vyjely poprvé na linku číslo 4, a to ve chvíli, kdy měl Dopravní podnik těchto vozů přibližně 25. Dnes jezdí po Praze přes  600 různých modifikací vozů T3, pod označeními T3M, T3SU (T3SUCS), případně modernizované vozy T3R.P a T3R.PLF. Zcela vyřazena už je nejstarší varianta T3, se kterou se DPP nadobro rozloučil v loňském roce.

Smíchovská Tatrovka dodala pražskému Dopravnímu podniku celkem 892 tramvají typu T3. Kromě toho bylo do Prahy dodáno v rámci tzv. exportního souběhu 292 tramvají T3 SU a T3 SUCS. Celkem se tedy jednalo o 1184 tramvají T3.

Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí – v Karl-Marx-Stadtu (od r. 1990 Chemnitz), Schwerinu, v Osijeku a Sarajevu. Největším odběratelem se ale stal beze sporu tehdejší Sovětský svaz. „Do 34 měst bylo v letech 1963–1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3. Není proto divu, že byla „té-trojka“ v roce 1988 zapsána do Guinessovy knihy rekordů jako nejpočetnější vyrobený typ tramvaje na světě,“ uvedl Milan Pokorný, ředitel muzea MHD ve Střešovicích.

Od 90. let docházelo k rozsáhlému vyřazování T3 v českých městech, ale také k jejich rekonstrukcím – z nichž některé měly velký rozsah včetně stavby nové skříně. Mnohé starší tramvaje T3 SU a T3 SUCS jsou dnes odprodávány zahraničním zájemcům, některé z nich budou další roky sloužit kupříkladu v ukrajinské Oděse.

V Praze byly T3 postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T a od února 2011 novým typem Škoda 15T. S některými modernizovanými typy tramvají T3 se budou cestující pražské MHD setkávat ještě dlouhá léta.

V historické tramvaji T3 (evidenčního čísla 6102) se mohou cestující výjimečně svézt tuto neděli 18. listopadu 2012, a to v rámci nostalgické linky číslo 91, která vyjede z vozovny Střešovice v časech 12:00,14:00 a 16:00 hodin. Tyto projížďky v historickém duchu budou na lince č. 91 zároveň i poslední v letošním roce.

 
 

Víte, že?!

  • Od září 1962 začali pracovníci Dopravního podniku od Tatry Smíchov přebírat první sériově vyráběné vozy.
  • 21. listopadu 1962 byly vozy T3 nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími, nejprve na linku č. 4.
  • Přechod ze starých vozů na T1 a T3 nebyl úplně jednoduchý, nové tramvaje byly energeticky náročnější než starší typy, a často tak docházelo k výpadkům napájení.
  • Vozy T3 byly stejně jako T1 těžší, kolejový svršek tak byl více namáhán.
  • Vozy T3 byly širší než staré tramvaje i než vozy T1, proto muselo dojít i k dlouhodobé a náročné přestavbě tramvajových tratí – zejména na křižovatkách, aby se mohly protijedoucí vozy vyhýbat.
  • Původní sedačky v T3 byly polstrované s červenou koženkou – laminátové sedačky se objevily až v roce 1964.
  • Do roku 1974 mohli cestující v tramvajích T3 potkávat průvodčí, kteří seděli za pokladnou – z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.
  • Pokud bylo třeba, aby jezdily na lince dva vozy, musely jezdit těsně za sebou se dvěma řidiči dle stejného jízdního řádu. Se spřahováním vozů na vybraných linkách se začalo až po vyřešení technických a organizačních problémů od 13. července 1964.

 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

DPP opraví tramvajovou trať mezi náměstím I. P. Pavlova a Míru, pravidelnou jarní revizí projde i lanovka na Petřín

14:21 DPP opraví tramvajovou trať mezi náměstím I. P. Pavlova a Míru, pravidelnou jarní revizí projde i lanovka na Petřín

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v následujících týdnech opraví jednu z nejvytíženějších tramvajov…