DTZ: Jak vrátit život do center českých měst? Dlouhodobě plánovat a nebát se regulace

08.05.2014 17:29 | Zprávy

Rozbujelý development v okrajových částech v některých českých a moravských městech se dostal do stádia, kdy je třeba rozvoj zejména maloobchodu regulovat. Podle poradenské společnosti DTZ je nezbytné ustavit komplexní strategii oživení center měst a spolu s tím korigovat další přírůstek retailových ploch, tak jak je to běžné ve většině zemí západní Evropy.

DTZ: Jak vrátit život do center českých měst? Dlouhodobě plánovat a nebát se regulace
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dolní náměstí ve Vsetíně

Ponechat vývoji volný průběh povede k dalšímu uzavírání kamenných obchodů a služeb v tradičních lokalitách. A postupnému vytrácení života z center měst a obcí bez ohledu na jejich velikost. A to paradoxně v době, kdy se Češi pomalu vracejí ke konceptům menších prodejen „na rohu“. Návrat do center měst dokonce hlásají i někteří developeři, kteří se rozhodli revitalizovat starší obchodní domy.

„Popsaná masivní suburbanizace je opravdu vážná. Nic jiného než pečlivé plánování a rovněž regulace nepomůže. V západní Evropě jsou tato opatření standardní, a to ve prospěch uchování života v centrech. Developeři v rámci povolovacích procesů musí doložit, že jejich projekt neohrozí kamenné obchody v centru města“ vysvětluje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Research & Consulting v DTZ, která v poslední době zpracovala například studii regenerace středu Svitav.

Vedení Svitav se rozhodlo pro zpracování strategie pro revitalizaci obchodních ploch v centru města a vypracování doporučení pro jeho celkové oživení. Doporučení vycházela z podrobné analýzy stávající obchodní nabídky ve městě a okolních krajských městech, vytyčení spádové oblasti města a analýzy specifik dané lokality a chybějících funkcí.

„Impulsem pro zadání této strategie byla intenzivní komunikace s podnikateli a majiteli objektů na svitavském náměstí. Město se dlouhodobě zabývá společně s podnikateli řešením oživení vylidněného náměstí. Tato strategie nám ukázala možnosti volné kapacity trhu. Jasně jsme zjistili rezervy v možném obsazování jednotlivých prodejních ploch. Věřím, že v další fázi budou moci majitelé objektů vyhledávat případné zájemce o pronájem prodejních prostor,“ vyhodnotil přínosy studie starosta města Svitavy, Mgr. David Šimek.

Město Svitavy je jedním ze zakládajících členů Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska. V roce 1994 provedlo kompletní regeneraci náměstí, za což bylo oceněno cenou Ministerstva kultury – Historické město 1994. „Problém podnikatelských aktivit v prostředí historických zón trápí většinu měst. Věřím, že časem budeme moci poukázat, že díky vytvořené strategii se podařilo centrum města znovu oživit,“ dodává Mgr. David Šimek.
Obdobný problém však hrozí i v jiných menších městech městech, s problémy se v minulosti potýkaly rovněž větší města jako Brno, Ostrava či Olomouc.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Ekonomika

Když se pyšníte tím, jak díky vám roste naše ekonomika, jak vysvětlíte, že to nepociťuje většina z nás, a že naše mzdy nerostou nebo jen minimálně, a že se naše životní úroveň propadá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Pohodlná cesta na hory a atraktivní slevy na skipasy

16:13 Jihočeský kraj: Pohodlná cesta na hory a atraktivní slevy na skipasy

Od 20. prosince 2025 do 15. března 2026 vyjedou opět na své trasy čtyři oblíbené skibusové linky.