Euroregion Nisa: Sto cyklokilometrů okolo Jizerských hor

24.07.2015 6:50

Vytvořit trasu, v níž cyklista nejede jen tam a zpátky, je ambicí česko-polského projektu, který má výmluvný název Kolem kolem Jizerek. Myšlenka vznikla v české části Euroregionu Nisa a její hlavní ideou je přilákat do přilehlých obcí v podhůří často přeplněných Jizerských hor víc turistů.

Euroregion Nisa: Sto cyklokilometrů okolo Jizerských hor
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zaparkovaná kola

„Projekt, do něhož je zapojeno na české i polské straně po deseti partnerech, počítá s tím, že vzniknou dva prolínající se okruhy, z nichž ten delší bude dlouhý asi sto kilometrů. Oba zpřístupní zajímavá a dosud málo navštěvovaná místa na obou stranách česko-polských hranic v okolí Jizerských hor,“ říká manažer projektu Ondřej Havlíček z liberecké kanceláře Euroregionu Nisa.

Část chystané trasy povede na české straně hranic po stávající cyklostezce Odra – Nisa, která začíná u pramene Lužické Nisy a kopíruje její tok přes Vratislavice nad Nisou, Liberce, Chrastavu, Chotyni a Hrádek nad Nisou do saské Žitavy. (Její celková délka je 630 kilometrů. Končí u Baltického moře.)

Z Hrádku nad Nisou odbočí cyklisté z trasy Odra – Nisa do polské Bogatynie, odtud se vydají směrem na Frýdlant, projedou celý Frýdlantský výběžek, zamíří na Jizerku, Orle a vrátí se k pramenu Nisy. Tak bude vypadat menší z plánovaných okruhů. 

„Delší trasa povede z Bogatynie kolem celého Frýdlantského výběžku do Swieradowa Zdroje, přes Szklarskou Porebu, Jakuszyce, Orle a zpět do Nové Vsi nad Nisou k pramenu Lužické Nisy. Tato trasa bude náročnějším, hlavně stoupání ze Szklarske Poreby do Jakuszyce, které leží v sedle na česko-polské hranici,“ vysvětlil jednatel české části Euroregionu Nisa Jaroslav Zámečník. Na deseti kilometrech zde horská silnice překonává převýšení téměř pěti set metrů.

Projekt Kolem kolem Jizerek počítá jak s využitím současných cyklotras, tak s vytvořením nových úseků. Například by se měly dobudovat části české cyklostezky Odra-Nisa, které již několik let čekají na své dokončení. Nejdelší úseky projektované trasy však povedou po stávajících komunikacích. „Víme, že to není ideální řešení, ale postavit sto kilometrů nových tras pouze pro cyklisty by stálo obrovské peníze. Vždyť jen tento projekt přijde na přibližně sto milionů korun,“ upozorňuje Zámečník. Za tyto peníze by se měla celá trasa nejen vytyčit a vybudovat, ale také jednotně vyznačit. Hovoří se i o aplikaci pro mobilní telefony.

„Koncem letošního roku chceme projekt předložit v první výzvě česko – polského dotačního programu Cíl 3 na období 2013 – 2020. Pokud bude přijat, začneme příští rok s jeho realizací. Poprvé by se měli kolem Jizerek cyklisté projet v roce 2017,“ dodává Ondřej Havlíček z Euroregionu Nisa.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …