Evropské spotřebitelské centrum: Air Berlin – jak získat zpět peníze za zrušené lety

06.10.2017 21:15

Rušené lety společnosti Air Berlin trápí jejich klienty, kteří by rádi letěli náhradním spojem či získali zpět své peníze. Dopravce je v insolvenci a existuje několik možností, jak postupovat. Někteří cestující mohou získat peníze zpět od své banky pomocí nástroje zvaného chargeback.

Evropské spotřebitelské centrum: Air Berlin – jak získat zpět peníze za zrušené lety
Foto: Evropské spotřebitelské centrum
Popisek: Evropské spotřebitelské centrum

„V relativně nejlepší situaci jsou držitelé letenek zakoupených 15. srpna a později, protože za ně lze u zrušených letů získat peníze zpět standardním způsobem. Toho dne totiž dopravce obdržel finanční injekci od německé vlády na běžný provoz. Ovšem dluhy vzniklé před tímto datem, včetně refundací letenek prodaných před tímto datem, v současné době nemůže dopravce uspokojovat mimo insolvenční řízení,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

V tuto chvíli není známo datum, od něhož bude možné přihlašovat pohledávky věřitelů, mezi které patří i klienti z řad cestujících s letenkami zakoupenými do 14. srpna 2017. Přihlášku bude možné podat po příslušném rozhodnutí soudu. Přestože v současné době nelze míru uspokojení věřitelů v insolvenčním řízení přesně určit, v obdobných případech v minulosti – z důvodu nedostatku majetku dlužníka – nebyli nezajištění věřitelé, včetně např. cestujících, v rámci insolvenčního řízení uspokojeni vůbec, nebo jen z malé části. Účast v insolvenčním řízení může být navíc administrativně poměrně náročná.

„Nicméně pokud letenku zakoupenou do 14. srpna 2017 hradil spotřebitel platební kartou, pak může požádat svoji banku o provedení tzv. chargebacku, kdy banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze za neposkytnutou službu zpět od banky podnikatele,“ říká Ondřej Tichota. „Naše zkušenosti ukazují, že některé banky to pro své klienty činí, ač tomu nejsou povinovány zákonem.“

Dle dostupných informací společnosti Air Berlin v současné době neprovádí přesměrování na linky jiných dopravců. Po zrušení letu si tedy cestující bude muset zajistit náhradní dopravu vlastními prostředky.

Ovšem v případě, že byla letenka vystavena jiným dopravcem (číslo letenky nezačíná 745) na let provozovaný Air Berlin, lze o přesměrování na náhradní lety požádat dopravce, který letenku vystavil, případně cestovní agenturu, u níž byla letenka zakoupena. Letenky vystavené společností Air Berlin (číslo letenky začíná 745) pro lety provozované jinými dopravci budou s největší pravděpodobností partnerskými dopravci uznány, ESC však doporučuje ověřit si platnost letenky u příslušného provozujícího leteckého dopravce.
 
Evropské spotřebitelské centrum pomáhá řešit případné spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Nicméně vzhledem k omezením vyplývajícím z insolvenčního řízení bohužel nemůže dotčeným cestujícím v rámci mediační činnosti přímo pomoci. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Správa NP Šumava letos zpracovala přes 180 000 m3 kůrovcem napadeného dříví

11:44 Správa NP Šumava letos zpracovala přes 180 000 m3 kůrovcem napadeného dříví

Správa Národního parku Šumava letos doposud zpracovala 187 000 m3 kůrovcem napadeného dříví. Oproti …