Letecká doprava je strategicky důležité a ekonomicky významné odvětví, které v posledních letech zažívá doslova „boom“. Evropská unie se proto zavázala k modernizaci a přizpůsobení letištní infrastruktury rostoucímu přílivu cestujících a k současnému zlepšení jejich práv a bezpečnosti. V období 2000-2013 vyčlenila prostřednictvím Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR), Fondu soudržnosti (FS) a TEN-T (Transevropská dopravní síť) na letištní infrastruktury zhruba 4,5 miliardy eur.
Byly skutečně financovány účelné projekty?
Auditoři EU zkontrolovali investiční projekty na 20 letištích v pěti členských státech (v Estonsku, Řecku, Itálii, Polsku a Španělsku), na něž bylo mezi lety 2000 a 2013 vynaloženo více než 600 milionů eur. S politováním zjistili, že pouze polovina z nich měla prokazatelnou potřebu spolufinancování EU. Kvůli nedostatečnému plánování a chybným prognózám bylo financováno mnoho velkých nerentabilních projektů a také řada podobných infrastruktur na letištích, která se nacházejí v těsné blízkosti.
Navíc se ukázalo, že více než polovina postavených nebo zmodernizovaných infrastruktur se plně nevyužívá. Příkladem je nový, předimenzovaný terminál na letišti na španělském ostrově Fuerteventura, jehož část byla uzavřena z důvodu snížení celkových nákladů na údržbu; nevyužívané parkovací prostory na letišti v La Palma; prázdné a nevyužívané nové budovy pro náklad na letišti v řecké Soluni.
Příliš optimistické předpovědi

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva