Flotilu retro tramvají DPP rozšíří o vůz Tatra K2 z Bratislavy

03.06.2021 10:57

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od Dopravního podniku Bratislava (DPB) za 1000 eur zakoupil vyřazenou kloubovou tramvaj Tatra K2 ev. č. 8133, která je od roku 2009 odstavena ve vozovně Krasňany.

Flotilu retro tramvají DPP rozšíří o vůz Tatra K2 z Bratislavy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

V této souvislosti DPP připravuje poptávkové řízení na opravu zakoupeného vozidla, které plánuje vyhlásit v nejbližších dnech. Předpokládaná hodnota opravy je 9 mil. Kč. Jakmile bude znám vítěz tendru, DPP nechá vůz přepravit z Krasňan do místa opravy. DPP předpokládá dokončení opravy tramvaje do konce roku 2022 a následně ji plánuje nasadit v rámci retroprovozu na linku č. 23.

„Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. – 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah – všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi. Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967–1983 a prosadily se v řadě měst – v Československu v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny.

Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Zajímavostí je, že tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je zachována ve výjimečně původním stavu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 25 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 3. 2021 DPP vlastnil 1 186 autobusů,1 trolejbus, 811 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2021 celkem 11 192 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 379 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

23:08 Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT jde do nadcházejících eurovoleb s plnou kandidátní li…