Fotbalový svět: svět roztodivných příběhů a velkých financí

09.01.2014 21:56

Někteří je považují za největší zlo současného fotbalu – a k postavě hráčského agenta určitá démonizace opravdu patří. Stojí zpravidla v pozadí, do popředí často nevystupují. Ti nejvlivnější z nich jsou navíc podezíráni třeba i z toho, že mají vliv na nominaci reprezentace. Sféra hráčského agentství je plná rozmanitých příběhů, zvláštních existencí i nevyjasněných peněžních převodů. Ve svém seriálu pro tento týden o tom píše portál Ekonomika.cz.

Fotbalový svět: svět roztodivných příběhů a velkých financí
Foto: worldwide.com
Popisek: Fotbal, ilustrační foto

Stát se hráčským manažerem není jen tak, krom jiného potřebujete licenci, finance na rozjezd živnosti, pojištění profesní odpovědnosti, nebo složení depozitu v minimální výši 100 tisíc švýcarských franků u renomované švýcarské banky. A pak musíte přesvědčit dostatečný počet hráčů, aby se nechali právě vámi zastupovat – hlavní část zisku totiž představuje podíl z prodeje, respektive z přestupní částky.

Hráčské transakce ve fotbale přitom mohou být velmi zvláštní. Evropská i mezinárodní asociace sice bojují za zprůhlednění finančních toků a snaží se dostat pod kontrolu zejména agenty, kteří v nich nejlépe umějí plout, je to ovšem velké účetní a legislativní dobrodružství.

Válka agentů?

V Česku, kde působí několik desítek hráčských manažerů, se před šesti lety dokonce psalo o "válce agentů". Na tak malém trhu a s omezeným počtem hráčů je logické, že zájmy konkurentů do sebe mnohdy ostře narazí. Často je při tom na štíru etika, například při přesvědčování nezletilých talentů, a podobně.

Zvláštní postavení mezi agenty má Pavel Paska. Emigrant z osmašedesátého roku se v republice objevil ještě před listopadovou změnou režimu a byl průkopníkem agentství v tuzemsku. Právě jemu je přisuzován silný vliv na svazové vedení. Najdou se lidé ochotní nahlas prohlásit, že Paskovi hráči jsou do reprezentace nominováni častěji, aby se pak lépe prodávali. Sám šéf agentury ISM vše popírá.

Odchod velkých sponzorů

Český fotbal se v minulých letech dostal do krize poté, co se objevily korupční skandály, ovlivňování zápasů a sázky samotných hráčů na výsledky utkání. Fotbal přišel o důvěru valné části veřejnosti a kritické chvíle zažil a zažívá ve vztahu k velkým sponzorům – firmy, a s nimi i peníze, postupně odcházejí. A náhrada za ně se hledá jen velmi těžko.

Závěrečný díl seriálu na serveru Ekonomika.cz se bude zítra zabývat tématem neoficiálních finančních transakcí, které k fotbalu odjakživa patří – a odjakživa jsou také jeho velkou bolestí. Všechna témata zpracovaná v seriálu najdete také na facebookovém profilu portálu Ekonomika.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Fakt si myslíte, že jsou Ukrajinci nacisti?

Proto, že se brání a brání svou zem nebo proč? Vy byste ČR nebránil, kdyby bylo potřeba? A nejsou Ukrajinci spíš hrdinové?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo dopravy vybírá koncesionáře pro dostavbu D35 metodou PPP

11:27 Ministerstvo dopravy vybírá koncesionáře pro dostavbu D35 metodou PPP

Ministerstvo dopravy rozbíhá práci na výběru koncesionáře pro dostavbu vybraných úseků dálnice D35 m…