Hospodářská komora: Projekty budování vysokorychlostních tratí musí přežít volební cykly

11.05.2021 18:47

Napojení tuzemské železniční sítě na systém vysokorychlostních tratí je pro českou ekonomiku z hlediska konkurenceschopnosti důležité stejně jako rozšiřování jaderných zdrojů a další strategické investice.

Hospodářská komora: Projekty budování vysokorychlostních tratí musí přežít volební cykly
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

V případě, že český stát nezachytí celoevropský trend rozvoje rychlé železnice, stane se dopravně zaostalým regionem s velmi slabým potenciálem se dále ekonomicky rozvíjet. Během předvolební debaty Hospodářské komory na téma stavebnictví a doprava na to přítomné politiky a experty upozornila Hospodářská komora.

„Jakkoliv chápeme nákladnost a složitost podobných projektů, měla by to být jedna z hlavních priorit státu. Ostatní země nespí a rozvoj železnic usilovně řeší. V případě vysokorychlostních tratí si nelze myslet, že na nás kdokoliv z evropských partnerů počká. Pokud zaspíme, ujede nám vlak, a to doslova. Je to velká výzva, kterou ale vzhledem k poloze naší země v Evropě zdvihnout musíme, abychom se nastlali vlakovým kruhovým objezdem Evropy,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Hospodářská komora oceňuje, že současný kabinet věnuje vysokorychlostním tratím velkou pozornost. Varuje proto před scénářem, kdy případná nová vláda po říjnových volbách od strategického plánování rychlých železnic upustí. „Současný široký politický konsenzus o potřebě výstavby vysokorychlostních tratí by měl přežít i letošní parlamentní volby. Vláda by měla také tuzemské firmy informovat v dostatečném předstihu o přípravě předpisů, norem a odborných studií tak, aby podnikatelé mohli zabezpečit odpovídající technologie a kapacity,“ uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp s tím, že co nejrychlejší vybudování rychlotratí skýtá velkou příležitost i pro české firmy zabývající se např. budováním železničních tratí, zebezpečovacích zařízení apod.

Stavební legislativa podle Hospodářské komory učinila v posledních letech dílčí pokrok, který odstranil nebo odstraní řadu krizových prvků v přípravě staveb. „Její dnešní podoba včetně projednávaného nového stavebního zákona nicméně nebude pro výstavbu rychlých tratí postačovat, jak ukazují již dnešní konflikty v území. Řešením může být rozšíření kompenzací na širší okruh dotčených osob a zapojení Parlamentu do rozhodování o klíčových dopravních projektech,“ doplňuje Šíp.

Pozvání do třetí předvolební debaty Hospodářské komory, jejímž mediálním partnerem jsou Hospodářské noviny, přijal vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček za hnutí ANO, Helena Langšádlová z koalice SPOLU, Ondřej Polanský reprezentující koalici Pirátské strana a STAN, Vlastimil Tlustý z uskupení Trikolóry, Soukromníků a Svobodných a zástupce KSČM Jaroslav Komínek. Jako experti během debaty vystoupili viceprezident Hospodářské komory Michal Štefl, předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová a Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory.

reklama

autor: Tisková zpráva

Odchod do důchodu

Paní Schillerová, přijde mi to, nebo nějak často měníte své názory? Teď tvrdíte, že je pro vás navýšení věku odchodu do důchodu nepřijatelné, ale podle jiných, s tím souhlasili a zrovna vy jste to jako ministryně sama navrhovala - https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/396856-schillerova-chce-zvysi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj: Rok 2023 byl pro technické služby ve znamení inovací a nových projektů

19:02 Královéhradecký kraj: Rok 2023 byl pro technické služby ve znamení inovací a nových projektů

Komunikace s širší veřejností, digitální mapy, interaktivní hřiště nebo aplikace pro hlášení drobnýc…