Lokomotivy dostaly ČD pozdě, přesto mají uhradit dodavateli dalších přes 1,2 miliardy

19.11.2015 11:20 | Zprávy

Za dvacet lokomotiv Škoda 109E, které dostaly s několikaletým zpožděním, už České dráhy zaplatily společnosti Škoda Transportation přes 2,5 miliardy korun. Teď jim rozhodčí soud nařídil, že mají kromě doplatku kupní ceny 468 mil. korun (včetně úrokových nákladů) zaplatit výrobci dalších 760 milionů jako inflační navýšení. Smluvní pokutu za pozdní dodání Škoda Transportation platit nemusí.

Lokomotivy dostaly ČD pozdě, přesto mají uhradit dodavateli dalších přes 1,2 miliardy
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„Podle našeho názoru je rozhodčí nález právně vadný. Škoda Transportation dodala lokomotivy s více než pětiletým zpožděním a stále se vyjednává s DB Netzo tom, aby mohly jezdit na německém území. Ani po jedenácti letech od podpisu smlouvy tak nelze lokomotivy plně využívat v Německu,“ komentuje výsledek arbitráže předseda představenstva ČD, a.s., Pavel Krtek.

Navzdory prodlení s dodávkou lokomotiv přiznal rozhodčí soud Škodě Transportation nárok na inflační navýšení kupní ceny o cca 760 mil. korun (včetně DPH), a to i ve vztahu k částkám, které již byly uhrazeny. Navíc existuje názor, že jeden z rozhodců pracující pro poradenskou skupinu Ernst & Young, která současně v téže věci poskytovala služby společnosti Škoda Transportation, by mohl být podjatý.

„Rozhodčí soud popřel požadované nároky ČD jako zákazníka, který ačkoliv dodnes nedostal zboží se všemi potřebnými doklady, musí výrobci zaplatit nejen doplatek kupní ceny, ale i další částky. Na ranním zasedání se představenstvo společnosti usneslo, že využijeme všechny právní prostředky k tomu, abychom rozhodčí nález zvrátili,“ dodává Pavel Krtek. Vedení ČD zároveň pověřilo interní audit ČD, aby prošetřil a zdokumentoval historii zakázky.

Smlouva na dodávku lokomotiv řady 380 ČD, podle označení výrobce typ Škoda 109E, byla mezi Škodou Transportation a Českými drahami podepsána v roce 2004. Rozhodčí doložka byla součástí smlouvy od samého počátku, což je také důvod, proč spor nemohl řešit soud. Spory mezi ČD a Škodou Transportation začaly v roce 2009, kdy měly být dodány první lokomotivy. V roce 2010 proto České dráhy zastavily některé platby. V roce 2012 Škoda Transportation v situaci, kdy dosud nebyla dodána jediná lokomotiva ani povolení k provozu, zažalovala České dráhy o 216 miliónů Kč plus úroky jako doplatek kupní ceny. Žalobu později průběžně rozšiřovala až na částku 1,433 miliardy Kč. Současné představenstvo Českých drah spor zdědilo po předchozích vedeních.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Jak věřit vašim slibům?

Slibujete dostupnější bydlení, konec korupce, ale co se změnilo za ty roky, co jste v politice? Dokonce jste byli dost dlouho součástí vlády. A když jsme u toho, šli byste do koalice se SPOLU a STAN znovu nebo ne? Protože jestli ne, tak kdo jiný vám zbývá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Diskriminace do tělocvičny nepatří

13:33 Ombudsman: Diskriminace do tělocvičny nepatří

Přístup fair play očekávala matka, když přihlásila své dvě neslyšící děti do sportovního kurzu určen…