MPO: Vláda schválila postup pro využití nákladních mimořádných vlaků v obecném zájmu

09.11.2022 18:44 | Tisková zpráva

Vláda na svém dnešním zasedání schválila praktický postup pro zajištění přednostního průjezdu nákladních vlaků s energetickými surovinami na tratích v ČR. Je možné jej již využít v konkrétních výjimečných a odůvodněných případech zpoždění dodávek pro energetický průmysl. Má pomoci fungování energetických podniků předcházením případného nedostatku určité komodity a ohrožování jejich nepřetržitého provozu.

MPO: Vláda schválila postup pro využití nákladních mimořádných vlaků v obecném zájmu
Foto: mpo.cz
Popisek: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - logo

„Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie,“ říká ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela a dodává: „Jedná se o zcela výjimečné a odůvodněné případy. Toto opatření se na přepravu nebude uplatňovat automaticky.“

Potřebnost rychlejší přepravy konkrétních surovin stanoví Ministerstvo průmyslu a obchodu, které zažádá Ministerstvo dopravy o zajištění priority pro vlaky na vybraných relacích. Tu přidělí Správa železnic po písemné výzvě ministra dopravy a Drážní úřad dá informaci všem dopravcům. Prakticky jde o zajištění urychlení dodávek energetických surovin do určitého místa (například elektrárny, sklady pohonných hmot a podobně) a může mít vliv na zpoždění konkrétních osobních vlaků, které dají prioritnímu nákladnímu přednost.

„Bude se jednat o vybrané nákladní vlaky na vybraných trasách po určité nezbytně nutné období. Cestující se tak nemusí bát toho, že každý nákladní vlak bude mít od nynějška přednost před osobním. Potřebnost, nezbytnost i zpoždění dodávky za standardních podmínek musí být v každém případě prokazatelná,“ vysvětluje princip fungování ministr dopravy Martin Kupka.

Přednost budou mít vlaky přímo během jízdy například při průjezdu omezujícími místy na tratích (výluky) nebo při zpoždění jiných vlaků – tedy při takzvaném operativním řízení. Může to pomoci i rychlejšímu obratu vozů a lokomotiv. Toto opatření se netýká přidělování kapacity při sestavování jízdního řádu. Zde budou platit standardní pravidla.

Ministerstvo průmyslu a obchodu může postup využít v případě elektrárny, rafinerie, teplárny a dalších provozovatelů infrastruktury důležité pro národního hospodářství a zajištění základních potřeb obyvatel ČR v oblasti energetiky. Jde o podniky využívající pro své fungování hnědé uhlí, černé uhlí (energetické), topný olej LTO (startovací palivo pro uhelné elektrárny a palivo pro teplárny a palivo pro výrobu tepla), mazut (palivo pro teplárny a výrobu tepla), vápenec energetický kusový a mletý (pro elektrárny/teplárny), energetickou štěpku (pro výrobu tepla), pohonné hmoty (motorový benzín, motorová nafta, letecký petrolej), LPG a alternativní paliva, která jsou používána jako příměs nebo náhrada běžných pohonných hmot.

Institut mimořádných vlaků v obecném zájmu je zakotven ve vyhlášce č. 173/1995, § 22. Přijatým usnesením vlády se konkretizuje postup stanovení tohoto obecného zájmu v případě současné energetické situace. Využívá se tedy stávající právní úprava.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Ornitolog v Temelíně kroužkoval ptáčky

13:04 ČEZ: Ornitolog v Temelíně kroužkoval ptáčky

S maximální opatrností okroužkoval odborník z Jihočeského ornitologického klubu čtrnáct ptáčků v těs…