K informaci o počtu 120 projektů kontrolovaných NKÚ, je nutné uvést, že během 21 výzev vyhlášených pro žadatele v rámci PRV, bylo do konce roku 2014 schváleno k podpoře zhruba 35 tisíc konkrétních projektů v celkovém finančním objemu téměř 44 miliard korun. Všechny zpochybňované projekty byly řádně zrealizovány dle záměru, v žádném případě nejde o pochybení, která by vedla k finanční ztrátě veřejných finančních prostředků.
MZe také odmítá tvrzení NKÚ, že nedisponoval přesnými a dostatečnými informacemi o pokroku a účinnosti programu, na základě kterých by bylo možné vyhodnocovat efektivnost poskytovaných dotací, a případně upravit svou strategii. Byl zaveden systém průběžného sledování naplňování programu, kdy v pravidelných intervalech byla jednotlivá opatření vyhodnocována. V roce 2010 bylo provedeno střednědobé hodnocení zaměřené na všechna opatření PRV a zjištěné informace byly dále využity při úpravách programu. Zpráva o tomto střednědobém hodnocení PRV byla Evropskou komisí přijata a nebyl shledán žádný nedostatek. Naopak ze strany Evropské komise byly vyzdviženy její kvality.
V reakci na konkrétní nálezy NKÚ je třeba zdůraznit, že MZe veškeré své kroky provádělo v souladu s EK a dalšími poradními orgány. V případě kritizovaných kotelen na biomasu je informace o odprodeji vytržená z kontextu a zkreslená. Tato zařízení sloužila k rozšíření příjmů zemědělských podnikatelů i mimo agrární oblast (výroba tvarovaných biopaliv) a zároveň pomáhala vytápět objekty třetích stran, včetně rodinných domů. S majiteli vytápěných objektů byly uzavřeny dlouhodobé smlouvy na dodávky tepla (na 5 let s možností prodloužení). Po uplynutí pěti let doby udržitelnosti slouží kotelny i nadále svému účelu, pouze dojde ke změně vlastnických práv.
Rovněž v případě podpory cestovního ruchu, MZe povolovalo budování přírodních nebo naučných stezek v zemědělské krajině. V souvislosti s tím byla podporována i výstavba rozhleden, vyhlídek a odpočinkových míst (altánů), protože tyto atraktivní záchytné body přispívají k rozvoji kulturní venkovské krajiny a lákají turisty k návštěvě. MZe významně neomezovalo výši způsobilých výdajů, které žadatelé mohli využít na další stavby v rámci budovaných stezek.
V případě informací o šetření na malém vzorku jsou data vytržena z kontextu neboť telefonické oslovení respondentů, v tomto případě vzdělávacích subjektů a účastníků vzdělávání, sloužilo jen jako podpůrná aktivita k širšímu dotazníkovému šetření, které zahrnulo 238 respondentů. Územně byla pokryta celá ČR a hodnotitel – renomovaná mezinárodní firma Royal HaskoningDHV – dbal na to, aby byla zastoupena co možná nejpestřejší škála typů poskytovaného vzdělávání. Podotýkáme, že šlo o opatření, jehož rozpočet činí zhruba 0,5 % celkového rozpočtu PRV a při hodnocení programu jako celku je nezbytné zachovat proporčnost nákladů na hodnocení vynaložených peněz s konečnými efekty.
V několika případech bylo Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu vytýkáno, že povolil žadatelům vyšší počet změn termínu pro předložení žádosti o proplacení, než stanovují závazná pravidla. V těchto případech jde o rozdílný výklad Pravidel NKÚ a SZIF. V případě, kdy příjemce dotace žádal o změnu způsobu financování na leasing, jehož součástí je i prodloužení realizace projektu, nebylo toto považováno za další žádost o změnu termínu. Abychom zamezili rozdílnému výkladu, pro nové programové období již další prodloužení termínu na základě leasingové smlouvy nebude možné.
Ke kritice nedosažení cíle vzniku 22 tisíc pracovních míst z PRV je pak nutné připomenout, že do naplánovaných cílových kritérií programu citelně promluvila světová hospodářská krize, která nejen Ministerstvo zemědělství přinutila své budoucí předpoklady měnit.
autor: Tisková zpráva