Místní příslušnost okresního soudu k úkonům v přípravném trestním řízení je určena zákonem bez ohledu na to, které státní zastupitelství podalo návrh

04.05.2016 15:14 | Zprávy

Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Jaroslav Fenyk) zamítlo návrh skupiny 27 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení § 15 odst. 3 a odst. 5 vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 23/1994 Sb., o jednacím řádu státního zastupitelství, zřízení poboček některých státních zastupitelství a podrobnostech o úkonech prováděných právními čekateli.

Místní příslušnost okresního soudu k úkonům v přípravném trestním řízení je určena zákonem bez ohledu na to, které státní zastupitelství podalo návrh
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vchod do budovy Ústavního soudu

Navrhovatelé uvedli celou řadu důvodů, pro které považují napadená ustanovení jednacího řádu za protiústavní. Zejména namítali, že se jedná o nerespektování čl. 38 Listiny základních práv a svobod, dle kterého nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci a příslušnost soudu i soudce stanoví zákon. V případě změny státního zastupitelství v přípravném trestním řízení se jim jeví jako ústavně pochybné, že se „automaticky“ mění i příslušnost soudu pro rozhodování v přípravném řízení např. o vazbě, domovních prohlídkách, odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu atd.

Ústavní soud se zabýval všemi námitkami navrhovatelů a dospěl k závěru, že návrh není důvodný.

Pouhá skutečnost, kterou namítají navrhovatelé, že novelu, upravující poslední úpravu znění napadených ustanovení, schválila ministryně spravedlnosti v demisi, sama o sobě nemůže být důvodem k zrušení ustanovení, Ústavní soud v této souvislosti odkázal na závěry svého dřívějšího nálezu sp. zn. Pl. ÚS 6/07. K otázce, zda je vůbec obecně možné, aby příslušnost státního zastupitelství upravoval podzákonný právní předpis- vyhláška, Ústavní soud uzavřel, že a priori nelze takovýto způsob právní úpravy vyloučit. Ústavní soud se též nedomnívá, že by ústavnímu pořádku odporovala možnost rozhodnout o změně příslušnosti dozorového státního zastupitelství spolurozhodováním vrchního státního zastupitelství a nejvyššího státního zástupce a rovněž při srovnání se zahraničními právními úpravami se nejeví možnost určitých změn v příslušnosti státního zastupitelství dle rozhodnutí některého z vyšších stupňů jeho soustavy nijak neobvyklá. Státní zastupitelství není součástí soudní moci, a proto se pro jeho příslušnost nemusí uplatňovat tak přísná hlediska jako pro soudy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Jan Síla byl položen dotaz

Myslíte, že máme dobře fungující zdravotnictví

Jestli tomu tak podle vás je, tak jak vysvětlíte, že dost lidí marně shání lékaře? To přeci není znakem dobře fungujícího zdravotnictví, čímž neříkám, že zdravotníci, co svou práci dělají, jí dělají špatně, ale kdo může, tak jde za lepším. Ostatně se stačí podívat i na to, kolik vystudovaných lékařů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
reklama