„Změny připravujeme tak, aby veřejná autobusová doprava byla efektivní, rychlejší a jednodušší. Soustřeďujeme se na optimalizaci jízdních řádů, aby autobusy jezdily tam, kam lidé potřebují a v čase, kdy potřebují. Aby spoje na sebe navazovaly, ideálně aby byly propojeny s železniční dopravou. Vše za přijatelné peníze,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka a dodal: „Vyhodnotili jsme frekvence jednotlivých spojů a to, jak jsou autobusy naplněné. Po zvážení všech pro a proti sloučíme nebo zrušíme duplicitní a nejméně využívané spoje. Zároveň však vzniknou některé nové, které si cestující vyžádali. A posílíme ty, které jezdí přeplněné a lidé je potřebují, aby se včas dostali do práce, do školy nebo k lékaři.“
Nutnost optimalizovat veřejnou autobusovou dopravu v kraji urychlila také pandemie koronvaviru. Kraj je nucen snížit náklady na její provoz. „Od března jsme výrazně navýšili kompenzace dopravcům, kteří zajišťují dopravní obslužnost kraje v závazku veřejné služby. V nouzovém stavu došlo k celkovému poklesu cestujících, kteří z preventivních důvodů využívali individuální dopravu či tzv. home office, a také školáků, což mělo za následek propad v tržbách dopravců. Odhadujeme, že v souvislosti s pandemií se příjmy krajského rozpočtu jen v autobusové dopravě propadnou o zhruba 200 milionů korun, což je zhruba polovina plánovaných tržeb. Dalších 50 milionů je výpadek v železniční dopravě. Takovýto propad tržeb není krajský rozpočet schopen ustát, navíc v situaci, kdy vláda zamítla na rozdíl od obcí kompenzovat výpadek příjmu krajů,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka, s tím, že změny jsou projednány se starosty a primátory všech dotčených obcí.
Dodal, že klíčové je, aby se cestující v autobusech cítili bezpečně. „Máme jasný plán, jak cestujícím vrátit důvěru v cestování veřejnou hromadnou dopravou. Cílem je naprostá minimalizace hotovostních plateb a interakce řidiče a cestujícího. Na konci letošního roku budou všechny autobusy umožňovat platit jízdné kromě ODISky i bankovní kartou. Stejně tak budou odbavovací systémy schopny přečíst QR kód jízdenky, kterou si cestující zakoupí v mobilní aplikaci. Ve spolupráci s obcemi chceme seniorům umožnit vyřídit si ODISku na obecních úřadech, aby ji mohl mít opravdu každý,“ upřesnil náměstek hejtmana Jakub Unucka.
„Společnosti Koordinátor ODIS bude dělat maximum pro to, aby byla co nejvíce eliminována eventuální negativa, která by mohla s sebou přinést optimalizační opatření v autobusové dopravě. Zároveň pracujeme na rozšiřování všech forem bezkontaktní úhrady jízdného. Všeobecně jde o snahu minimalizovat platby v hotovosti u řidičů, průvodčích, popřípadě u prodejních okének, a naopak posílit platby přes elektronická média a e-shop,“ řekl jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva