Nakolik zdravotní kondice řidičů ovlivňuje bezpečnost silničního provozu?

01.12.2016 8:34 | Zprávy

Zdravotní stav řidičů se nepochybně může podepsat na jejich schopnosti bezpečně se pohybovat v silničním provozu. Nakolik mohou případné zdravotní problémy zvýšit pravděpodobnost účasti na dopravní nehodě? Závěry evropského projektu ElderSafe spolufinancovaného Evropskou komisí naznačují, že řada chorob zvyšuje riziko havárie.

Nakolik zdravotní kondice řidičů ovlivňuje bezpečnost silničního provozu?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Mnohdy významně:

• spánková apnoe – o 271 %
• schizofrenie – o 101 %
• alkoholismus – o 100 %
• epilepsie – o 84 %
• psychiatrická onemocnění – o 72 %
• deprese – o 67 %
• diabetes mellitus – o 56 %
• demence – o 45 %
• cerebrovaskulární onemocnění – o 35 %
• kardiovaskulární nemoci – o 23 %
• problémy se sluchem – o 19 %
• problémy s motorikou – o 17 %

Každý žadatel o získání řidičského oprávnění musí doložit, že splňuje příslušné zdravotní požadavky. Jak je to ovšem s následnými prohlídkami?

V České republice platí, že každý řidič amatér usedající za řídítka motocyklu či volant osobního automobilu je povinen podrobit se pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení uvedeného věku, starší osoby pak každé dva roky.

Daleko přísnější režim je nastaven pro šoféry, kteří mohou jezdit tzv. pod modrými majáky, řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu (a u nichž je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě) nebo pracují jako učitelé autoškol. Všichni tito řidiči jsou povinni úspěšně projít před zahájením výkonu činnosti vstupní lékařskou prohlídkou. Další pravidelné lékařské prohlídky jsou pak povinni absolvovat do dovršení 50 let věku každé dva roky a následně každoročně. „A pozor. Tento přísnější režim platí i pro všechny držitele řidičského oprávnění skupiny C1, C, D1 a D, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel. Vždy. I v případě, že budou jezdit ryze pro osobní účely,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.  

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Petr Sadovský byl položen dotaz

Jak je možné, že za předražené zakázky nenese nikdo z odpovědných politiků odpovědnost?

Nejen politickou, ale i třeba trestně právní? Vždyť to je přeci plýtvání našimi penězi a kdo ví, jestli za tím vším není i korupce? Nebo proč by jinak někdo kupoval něco, co je předražené? Teda pokud mu to jednoduše není jedno, protože to nejde z jeho kapsy, čemuž bych se taky úplně nedivil, ale pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Meziroční růst maloobchodních tržeb zpomalil

20:16 ČSÚ: Meziroční růst maloobchodních tržeb zpomalil

Tržby v maloobchodě se v červenci reálně meziročně zvýšily o 2,5 % a meziměsíčně se snížily o 0,3 %.…