Národní divadlo: Premiéra inscenace Laterny magiky inspirovaná tvorbou a životem Edgara Allana Poea

23.04.2022 11:54 | Tisková zpráva

Nová inscenace Laterny magiky v sobě mísí tanec, zpěv, původní hudbu, hru na nástroje, výraznou scénografii i expresivně pojaté kostýmy, objekty či loutky.

Národní divadlo: Premiéra inscenace Laterny magiky inspirovaná tvorbou a životem Edgara Allana Poea
Foto: Národní divadlo
Popisek: Národní divadlo

Hlavními tvůrčími osobnostmi připravované novinky jsou režisérka a choreografka Lenka Vagnerová  a výtvarník a hudební skladatel Ivan Acher. Inspiraci čerpali z několika povídek Edgara Allana Poea, které tvoří základní dramaturgickou kostru inscenace. Současně jsou propojeny sérií atmosfér a poselství z celého spektra Poeova díla tak pestře, jak pestrá jeho tvorba byla. 

Anketa

Zaslouží si ředitel BIS Michal Koudelka státní vyznamenání?

2%
95%
hlasovalo: 42649 lidí

Světová premiéra ve čtvrtek 28. 4. 2022 ve 20:00 na Nové scéně Národního divadla.

Divadlo plné iluzí

Tůrci při práci na inscenaci Poe vycházeli z několika zásadních povídek E. A. Poea, například Maska červené smrti, Jáma a kyvadlo, Skokan nebo Král mor, a z několika fragmentů z jeho další tvorby. Jak říká režisérka Lenka Vagnerová, spojuje je konkrétní prostředí, výrazné scénografické prvky a postava Poea samotného: „Krásu jeho textů vnímám jako jeden z vyjadřovacích prostředků tvořících koncept, a to významově i zvukomalebně. Některé povídky jsou více příběhové, některé jsou překrásným sdělením emoce a atmosféry. Poe uměl mistrovsky popsat postavy

a jejich pocity, krásu, strach, zoufalství, ironizovat lidské charaktery, či nesmyslnost lidského konání, sepsal filosofická zamyšlení nad bytím samotným. Není nutno popisovat Poeův život, to ani nebylo naším záměrem. Při čtení Poea zjistíte, že je jeho život obsažen v jeho tvorbě. A skrze ni se o Poeovi dozvíme to nejpodstatnější.“

Pro inscenaci Poe také tvůrčí tým oživil trik z poloviny 19. století, takzvaný Pepper's Ghost Effect, což byl jakýsi předchůdce hologramu. „Tento trik se téměř protnul s životem Poea. Díky této iluzi, jejíž podstatou je odraz herce nasvíceného pod jistým úhlem, dostanete na jeviště ducha. Poe viděl přízraky, démony a přeludy téměř v každé své povídce, měl fantastický talent na popis bizarní fyziognomie postav, což bylo pro nás mimo jiné i hlavní inspirací pro tvorbu kostýmů. Poeova imaginace je ohromná, a proto je pro nás tato iluze zajímavá, současně úzce souvisí s dobou Poeova života,“ dodává režisérka a choreografka Lenka Vagnerová.

Námořnický šraml i barokní vánek

Dramaturgem, spolutvůrcem scény a autorem hudby je Ivan Acher, pro kterého byl Poe, co se týče hudby, velkou výzvou. „Jednou z největších, jakou jsem zažil. Spektrum jeho vypravěčsky mistrných literárních klenotů zdaleka není jen temné hororové království. Má spoustu vtipných textů, od hloubavě filosofických přes vizionářské až po ekologické. Nádherná je jeho esejistická tvorba i poezie. A všechno jsou to bezezbytku špičkové práce ve svých žánrech.

Nástrojové obsazení hudby nahrané ve studiu je složené především z různě preparovaných nástrojů – pianin, violoncell, houslí ale také blan velkých bubnů a žesťových klastrů i sólových artikulačních vymožeností těchto nástrojů.

Naživo budeme používat mírně bizarní nástroje jako je zpívající kanadská pila, niněra a ke slovu se možná dostane i viola v pozici violancella. Další velká oblast hudby je připravena pomocí temně elektronických mašin a je servírována nejen klasicky, ale i z různě umístěných reproduktorů zabudovaných ve scénografii; místo bych nerad prozrazoval, abych zachoval pro diváky překvapení. Žánrově se pohybujeme především na poli soudobé hudby, ke slyšení budou ale i námořnické šramly, menuet, lyrické sférické průlety pian, barokní vánek a tvrdá taneční elektronika, ovšem v trošku neskočných lichých rytmech,“ dodává k hudební rovině projektu její autor Ivan Acher.

V inscenaci Poe se pracovně sešli tanečníci Laterny magiky spolu se členy Lenka Vagnerová & Company a také hostujícími umělci. Představiteli Edgara Allana Poea budou člen Činohry Národního divadla Vladimír Javorský a Tereza Marečková, postavy Prince Prospera, Skokana a Odsouzeného ztvární všestranný tanečník a trojnásobný držitel Ceny Thálie Ondřej Vinklát.

Poe
Režie a choreografie: Lenka Vagnerová
Scéna: Eva Jiřikovská, Ivan Acher
Kostýmy: Eva Jiřikovská
Hudba, projekce, dramaturgie: Ivan Acher
Světelný design: Michal Kříž
Zvukový design: Eva Hamouzová
Úprava textů: Lenka Vagnerová, Vladimír Javorský

Účinkují:
Poe: Vladimír Javorský
Poe: Tereza Marečková
Princ Prospero, Skokan, Odsouzený: Ondřej Vinklát

Dále účinkují: Zuzana Herényiová, Tereza Kučerová, Monika Částková, Fanny Barrouquér, Alexandr Sadirov, Vojtěch Rak, Patrik Čermák, Adam Sojka, Šimon Klus
Univerzální alternace: Tamara Kšírová, Michal Kováč

Světové premiéry: 28 a 29. dubna 2022, Nová scéna ND
Reprízy: 30. 4., 9.–13. 5. vždy od 20:00

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…