Nejvyšší kontrolní úřad: Ambiciózní projekt JIM na zjednodušení výběru daní a pojistného stál téměř 3,5 miliardy. Jeho dokončení je v nedohlednu

11.07.2016 13:12 | Zprávy

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil projekt jednoho inkasního místa (JIM), který měl zjednodušit a zefektivnit výběr daní, cel a sociálního a zdravotního pojistného. Jejich plátce je měl nově odvádět na jediné místo a prostřednictvím jediného formuláře a fakticky tak komunikovat s jedinou institucí namísto pěti1. Projekt JIM vláda schválila v roce 2008 a do ostrého provozu mělo JIM naběhnout původně od začátku roku 2014, pak vláda termín spuštění ještě o rok posunula. Přestože Generální finanční ředitelství (GFŘ), Ministerstvo financí (MF) a Generální ředitelství cel (GŘC) dosud na projekt vyčerpaly téměř 3,5 miliardy korun, JIM neexistuje a správa daní a pojistného se nezjednodušila. Vláda projekt neukončila, jen zrušila termín dokončení a o novém nerozhodla.

Nejvyšší kontrolní úřad: Ambiciózní projekt JIM na zjednodušení výběru daní a pojistného stál téměř 3,5 miliardy. Jeho dokončení je v nedohlednu
Foto: NKÚ
Popisek: NKÚ

GFŘ, MF a GŘC vyčerpaly na projekt JIM mezi lety 2009 až 2015 téměř 3,5 miliardy korun. Kontroloři prověřili využití 2,6 miliardy korun a zjistili, že peníze putovaly na výdaje, které s JIM nesouvisely. Vedení projektu navíc tyto výdaje ani neschválilo. Přes 80 % prostředků vyčerpalo GFŘ, které z nich hradilo například běžné výdaje na pořízení, obnovu a údržbu ICT, platy a mimořádné odměny svých zaměstnanců, nákupy a rekonstrukce budov, v nichž finanční orgány sídlí, nebo třeba nákup nových služebních osobních aut. GŘC zase za peníze určené na JIM nakoupilo například uniformy a opravilo velkokapacitní rentgen. Informační systém JIM, který měl propojit informační systémy jednotlivých správců daní a pojistného a zajistit tak jejich jednotný výběr, přitom vůbec nezačal vznikat. Vedení projektu dokonce ani nepověřilo MF či GFŘ, aby na něj vypsalo zakázku, a neexistuje ani kompletní návrh architektury tohoto informačního systému.

Řízení projektu měly na starosti rada a řídící výbor projektu. Rada byla složena z ministrů financí, práce a sociálních věcí a zdravotnictví. Výbor tvořili zástupci jednotlivých resortů. V době kontroly nebylo vůbec jasné, kdo ve výboru zasedal, protože na seznamu jeho členů, který MF kontrolorům předložilo, byla jména lidí, kteří už v resortech nepracují. Podle NKÚ vedení projektu neplnilo své úkoly, neinformovalo vládu a projekt nekontrolovalo. Za sedm let se rada – tedy nejvyšší vedení projektu – sešla jen třikrát, výbor pak jen patnáctkrát. To se přirozeně negativně podepsalo na průběhu projektu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NP Šumava: Šumava jako světově uznávaný národní park? Je k tomu blízko

10:08 NP Šumava: Šumava jako světově uznávaný národní park? Je k tomu blízko

Národní park Šumava mílovými kroky směřuje do rodiny celosvětově uznávaných národních parků, jako je…