Oblastní nemocnice Trutnov, a. s., chrání soukromí svých pacientů, a to jak na základě zákonné povinnosti, tak i z hlediska lékařského tajemství a etiky. Z těchto důvodů podává informace o stavu svých pacientů pouze za určitých podmínek. „Reagujeme na dotazy z řad veřejnosti, které občas přecházely až do střetů. Postupujeme s maximální péčí a v zájmu ochrany našich klientů a jejich údajů,“ vysvětluje Miroslav Procházka, předseda představenstva trutnovské nemocnice.
Zdravotní personál tak nemůže sdělovat po telefonu informace o zdravotním stavu osobám, které nemají oprávnění a u kterých nelze ověřit totožnost. „Při hospitalizaci pacient vyplní na příjmu formulář, kde sám určí oprávněné osoby, kterým lze informace o jeho stavu poskytnout. Tyto osoby získají heslo, kterým se personálu nemocnice při telefonátu prokáží,“ dodává Miroslav Procházka. Takovéto heslo mohou využít i ambulantní pacienti, kteří se například po telefonu chtějí dozvědět výsledky svých testů.
Není-li pacient s ohledem na svůj zdravotní stav schopen určit osoby, jež mohou být informovány o jeho zdravotním stavu, budou informace sděleny jen při osobním kontaktu osobě blízké, případně je v detenčním řízení určen opatrovník. Podle platného občanského zákoníku je osobou blízkou příbuzný v řadě přímé, tj. sourozenec a manžel/manželka nebo partner podle zákona upravujícího registrované partnerství. Dále jsou osobou blízkou lidé v rodinném poměru, kdy újmu jedné z nich by druhá osoba pociťovala jako sobě vlastní. Do této skupiny patří například osoby sešvagřené či osoby spolu trvale žijící.
Opatření k ochraně údajů o pacientech se vztahují také na hledání pohřešovaných osob. Nemocnice žádá osoby, které někoho pohřešují, aby se v takových případech obraceli přímo na Policii ČR.
Podobný způsob poskytování informací funguje ve všech nemocnicích Zdravotnického holdingu Královéhradeckého kraje.
autor: Tisková zpráva