Mezinárodní asociace letecký dopravců (IATA) vydala nová regulační opatření pro přepravu lithiových baterií. Až dosud mohly být baterie přepravovány jako general cargo, pouze bylo nutné dodržet určité podmínky přepravy a náklad opatřit bezpečnostním certifikátem, který uváděl třídu nebezpečnosti zboží, složení baterie a další informace. Nyní by baterie měly být přepravovány jako nebezpečné zboží, pro které platí přísnější pravidla přepravy, což přepravu výrazně prodražuje.
„Přeprava baterií jako DGR cargo vychází průměrně o 40 % dráž než přeprava klasického nákladu general cargo. Obejít nové nařízení lze pouze za splnění poměrně přísných podmínek pro zabalení. Pravidla pro balení jsou však striktně dána a v případě přepravy nadlimitního množství zvyšují nejen koncový objem zásilky, ale samozřejmě i spotřebu obalového materiálu a tím pádem i náklady,“ sdělil Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.
Kvůli novému opatření rostou tuzemským prodejcům baterií výdaje. Náklady na přepravu tvoří 18 % výsledné ceny baterie. „Náklady na leteckou přepravu baterií nám od nového roku průměrně vzrostly o 41 %, u menších zásilek došlo k navýšení ceny přepravy až o 48 %. Zdražení baterií ale zatím neplánujeme, počkáme, jak se situace vyvine,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.
Dražší leteckou přepravu mohou tuzemští prodejci baterií nahradit levnější přepravou po moři. Náklady na námořní přepravu mezi Českou republikou a Čínou jsou dokonce až o 92 % nižší než u letecké dopravy. Nevýhodou lodní dopravy je ale výrazně delší doba transportu. Také v námořní dopravě platí pro baterie zvláštní pravidla, která jasně stanovují, jak má být s bateriemi nakládáno, jak mají být zabaleny či jaké použít značení.
„Na přepravu baterií po moři se vztahuje bezpečnostní předpis IMDG CODE. Baterie totiž obsahují chemické látky, které mohou reagovat a tím způsobit škody na ostatním zboží, poškodit přepravní obal nebo v případě vytečení i palubu lodi,“ sdělil David Knobloch ze společnosti Geis CZ Air+Sea. „Rejdaři musí dodržovat předpisy o uložení kontejneru na lodi. Kvůli riziku vytečení musí být kontejner naloděný pouze na palubě lodi a nikoliv v podpalubí. U kusových přeprav se kvůli nutnosti speciálního uložení musí dopředu avizovat, že zboží obsahuje baterie,“ doplnil Knobloch.
O e-shopu BatteryShop.cz
Společnost BatteryShop.cz má v obchodování na internetu dlouhodobé zkušenosti, věnujeme se mu od roku 1998. Specializuje se výhradně na prodej baterií. Všichni pracovníci mají s produkty z oboru počítačové elektroniky bohaté zkušenosti. Obchodními partnery jsou společnosti z Asie a USA. Všechny prodávané baterie splňují přísné evropské normy a mají všechny certifikáty potřebné pro prodej v zemích Evropské unie.
O společnosti DSV Air & Sea s.r.o.
Společnost DSV Air & Sea s.r.o. je součástí nadnárodní logistické a přepravní skupiny DSV, která společně se svými smluvními agenty působí ve 110 zemích světa na všech kontinentech a v současné době je třetí největší evropskou silniční zasilatelskou společností. Profesionální přístup více než 21 000 zaměstnanců divizí Air & Sea, Road, Projects a Solutions a na míru řešené komplexní služby pro naše zákazníky nám umožňují uskutečňovat obrat ve výši 5,9 mld. EUR ročně.
O společnosti Geis
Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 4 150 lidí a v roce 2012 vygeneroval obrat 794,2 milionů EUR. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road (balíkové/paletové/kusové/celovozové přepravy), Logistics (skladová logistika, výroba obalů) a Air+Sea (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav). V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ, s.r.o., Geis Parcel CZ, s.r.o., Geis CZ Air+Sea, s.r.o., a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK a Geis Parcel SK. Česko-slovenská část skupiny zaměstnává více než 1100 pracovníků na 29 pobočkách a specializovaných logistických pracovištích a v roce 2012 dosáhla obratu cca 3,5 mld Kč.
autor: Tisková zpráva