Obchody zahájily předvánoční kampaně

14.10.2014 20:57

Podle aktuálního průzkumu společnosti EFIN se obchodníci v Česku rozhodli zahájit vánoční kampaň s dostatečným předstihem. První z nich odstartovali nabídky již na konci léta, ostatní se přidají nejpozději během října a začátku listopadu. Povánoční slevy, na které si Češi za poslední roky rychle navykli, letos ale pravidlem nebudou. Tři čtvrtiny dotázaných obchodníků totiž výrazné slevy po Vánocích neplánuje.

Obchody zahájily předvánoční kampaně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční ozdoba

I když tomu zatím počasí příliš nenasvědčuje, jsou podle obchodníků už Vánoce za dveřmi. Více jak desetina z dotázaných již předvánoční kampaň dokonce zahájila. Polovina obchodníků se chystá vyzdobit obchody na Vánoce během října a listopadu. Zhruba 15 % nechá speciální nabídky na poslední chvíli.

Masivní výprodeje, které se staly zvykem posledních několika let a začínají v podstatě v souběhu s vánočními svátky, letos u českých obchodníků moc nenajdeme. Téměř 70 % společností s výrazným zvýhodněním produktů nepočítá. „Český zákazník si za léta povánočních masivních výprodejů zvykl čekat a nákup odložit do povánočního období. Se zvýšenou péčí o zákazníky, cílenější nabídkou i existencí věrnostních programům si ale již řada značek může dovolit tuto vlnu slev utlumovat nebo zcela rušit. Navíc, je stále jasnější, že bojovat slevou v období, kdy výprodeje nasazuje většina trhu, není ekonomicky atraktivní,“ komentuje výrazný odklon od zajetých zvyklostí na trhu Jiří Brych, marketingový ředitel společnosti EFIN.

Mezi obchodníky, kteří naopak s vánočními slevami počítají, patří především e-shopy. Jiří Vaverka, majitel Reporter.cz, svoji strategii vysvětluje: „Jakožto tuzemský e-shop s oblečením jsme nuceni flexibilně reagovat na měnící se nabídku nadnárodní konkurence, u které je jistota sezónního výprodeje stoprocentní. Z pravidla proto přicházíme s výraznými akcemi již během prosince, nejpozději však na Štědrý den.“ V obdobné situaci se nachází také společnost Vivantis, pod kterou spadají e-shopy Hodinky.cz; Krasa.cz; Parfemy.cz; Prozdravi.cz, Sperky.cz; Modnidoplnky.cz. „Povánoční slevy a výprodeje plánujeme určitě i letos. První vlna bude startovat již v průběhu prosince. Například na  Modnidoplnky.cz půjde o výprodeje posledních kusů z kolekcí,  na parfemy.cz a krasa.cz zase o výprodeje dárkových sad,“ komentuje situaci Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení VIVANTIS a.s.

Velká část obchodů, které nenabídnou cenové zvýhodnění, se budou snažit zákazníky lákat na speciální odměny. Nejčastější formou pro letošní Vánoce bude malý dárek přímo při nákupu, pro který se rozhodlo 54 % českých prodejců. Odklon od masivních slev potvrzuje také další e-shop s oblečením, Trenýrkárna.cz, který se podle slov majitele Ruslana Skopala snaží zákazníky odměňovat po celý rok a budovat si tak jejich přízeň i pro předvánoční čas.

Skopal k tomu dodává: „Žádné extra odměny neplánujeme, našim klientům dáváme dárky během celého roku. Hodláme ale navýšit objem reklamy pro poslední 3 měsíce roku, jelikož v tomto období dlouhodobě zaznamenáváme 200% nárůst prodejů.“

A jak hodlají společnosti oslovit své zákazníky? Nejvíce vánočních nabídek půjde k spotřebitelům přes sociální sítě, webové stránky a firemní blogy. Na druhé příčce si stojí online reklama, třetí místo patří tradičnímu způsobu komunikace – oslovení přímo na pobočce. Hojně využité budou díky vhodnému cílení také newslettery. Význam online reklamy podtrhuje také Hana Hutlová z Vivantis:  „Předvánoční období je pro nás naprosto klíčové. Proto do něj plyne největší část z marketingového rozpočtu. V rámci předvánoční kampaně se snažíme rovnoměrně zacílit na všechny důležité komunikační kanály. Mezi ty stěžejní u nás primárně patří online reklama v podobě PPC, zbožových vyhledávačů, bannerů a zpravodajů, doplněná o Facebook aj. Z offline reklamy se zaměřujeme primárně na image inzerci, produktové tipy v lifestyle titulech a vlastní výběrový katalog produktů.“

Průzkum se uskutečnil v září 2014 a zúčastnilo ho přes 50 společností, jmenovitě například Albatros media, CK Alexandria, Steilmann, Reporter.cz, Vivantis (Hodinky.cz; Krasa.cz; Parfemy.cz; Prozdravi.cz, Sperky.cz; Modnidoplnky.cz), Ryor, Burda, Quiksilver, Trenyrkarna.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK ČR: Podmáčená louka s masožravkami v Brdech se stala novou přírodní památkou

16:05 AOPK ČR: Podmáčená louka s masožravkami v Brdech se stala novou přírodní památkou

V chráněné krajinné oblasti Brdy přibylo čtrnácté maloplošné zvláště chráněné území – přírodní památ…