PACE 2015: Budoucnost lékárníků je v bližším kontaktu s pacientem

13.11.2012 16:21

Budoucnost našich lékárníků, poskytování pacientsky orientovaných služeb v lékárně a výhody, které z toho plynou pro pacienty i pro celý zdravotní systém – to byla hlavní témata kulatého stolu, který koncem minulého týdne uspořádalo Kanadské velvyslanectví ve spolupráci s obecně prospěšnou společností PACE 2015. Debata se uskutečnila na půdě pořadatele – Kanadské ambasády, za účasti předních odborníků z oblasti farmacie a lékařství.

PACE 2015: Budoucnost lékárníků je v bližším kontaktu s pacientem
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto.
reklama

Zásadní problém, se kterým se české lékárenství už léta potýká, je celospolečenské vnímání lékárníků. Od doby, kdy se výroba léčiv přesunula mimo lékárnu, je pacienti vnímají spíše jako prodavače, a jakékoliv zdravotní problémy řeší převážně s lékařem. Naprosto odlišná je situace v zahraničí, například v Kanadě, USA nebo ve Velké Británii, kde lékárníci a lékaři tvoří funkční tým v procesu léčby pacienta. Podle odborníků je to dáno hlavně dobře fungujícím systémem odborného poradenství v lékárně.

Právě v odborných konzultacích a poskytování dalších doplňkových služeb v lékárně vidí experti budoucnost českého lékárenství: „Jednoznačně to pomůže obnovit status lékárníka jako rovnocenného partnera lékaře, který pacientovi dokáže poskytnout mnohem více než jen výdej předepsaného léku. Bohužel se zapomíná, že jde o vysokoškolsky vzdělané odborníky, kteří dané problematice rozumí a v koordinaci s lékařem mohou výrazně pomoci pacientům,“ komentuje závěry kulatého stolu ředitelka PACE 2015 PharmDr. MVDr. Vilma Vranová.

PACE 2015 o změnu v českém lékárenství usiluje již řadu let. Právě tato obecně prospěšná společnost se významně zasloužila o zavedení standardů pro odborné konzultace v českých lékárnách. Poradenství spočívá v tom, že se pacient může o užívaných lécích poradit s farmaceutem přímo v lékárně. Pokud farmaceut zjistí, že pacient užívá různá léčiva se stejnou účinnou látkou, popř. léčiva, jejichž účinek se vzájemně ovlivňuje, může doporučit změnu užívání u volně prodejných léků, popř. po dohodě s ošetřujícím lékařem doporučit změnu terapie. Lékárník má přehled o účincích nejrůznějších léčiv, a tak dokáže riziko lékových interakcí u pacientů výrazně snížit.  „Léky se mohou vzájemně posilovat, tj. zvyšovat léčebný účinek, mohou ale svou interakcí pacienta poškozovat. S počtem užívaných léčiv se riziko lékových interakcí zvyšuje. Rozbory užívaných léčiv ukázaly, že 6 % občanů ČR užívá takovou kombinaci léčiv, která jeví závažné klinické interakce,” potvrzuje PharmDr. Josef Suchopár, jeden z předních expertů na lékovou politiku v ČR.

V České republice již existují lékárny, kde se poradenství ujalo. Platí to zejména o lékárnách fakultních nemocnic, kde již přes deset let pracují konzultační střediska.  V dalších lékárnách farmaceuti poskytují rady v souvislosti s konkrétními typy onemocnění, jako jsou astma či ischemická onemocnění dolních končetin, provozují pravidelné měření tlaku, glykemie nebo pomáhají s odvykáním kouření.  Odborníci se shodují, že tyto služby jsou přínosem nejen pro pacienta, ale i pro celý systém zdravotního pojištění. Konzultace totiž přinášejí i značné finanční úspory pacientům a celému zdravotnímu systému.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Plzeňský kraj: Klatovská nemocnice otevřela nové prostory

22:31 Plzeňský kraj: Klatovská nemocnice otevřela nové prostory

Klatovská nemocnice zprovoznila nové prostory oddělení zdravotně sociálních lůžek. Oddělení nyní půs…