PayPal: Mobilní obchodování je realitou dneška

11.02.2014 18:35

Podle průzkumu společností IPSOS a PayPal vzroste v Česku objem elektronického obchodování z dnešních 45 625 miliard korun ročně na 58 475 miliard korun v roce 2015.

PayPal: Mobilní obchodování je realitou dneška
Foto: PayPal
Popisek: PayPal

Největší nárůst online prodejů by měly zaznamenat potraviny a nápoje, jejichž nakupování budou spotřebitelé stále častěji realizovat na internetu. Výrazně také narostou mobilní transakce, ročně téměř o 45 % a do roku 2015 dosáhnou objemu 7 946 miliard korun.

Právě objem mobilních transakcí provedených z účtů PayPal za loňský rok vzrostl pětinásobně a dosáhl výše 10 miliard dolarů. Tento dynamický růst transakcí z mobilních zařízení zažívá i Česká republika. Získaná data jednoznačně ukazují, že mobilní obchodování nepředstavuje vzdálenou budoucnost, ale naopak je již významnou součástí dnešního elektronického obchodu – jak globálně, tak v České republice.

Které faktory k tomu přispívají?

Zásadní dopad na růst mobilního obchodování má sílící obliba tzv. „chytrých“ mobilních zařízení. Čeští spotřebitelé díky nim tráví stále více času online. Smartphone momentálně vlastní 47 % českých uživatelů. Smartphony zákazníky provázejí celým dnem a lidé díky nim denně na internetu surfují 3 hodiny. K tomu průměrný Čech stráví u počítače dalších 5 hodin denně, zejména večer.

Smartphony a tablety přitom neslouží jen pro přístup k e-mailu a čtení textových zpráv. Stále častěji se stávají i platformou pro nákupy. Využívá je tak 8 % uživatelů smartphonů a 19 % majitelů tabletů. Téměř 74 % účastníků průzkumu společnosti IPSOS uvedlo, že v posledním roce nejméně jednou nakoupili v online obchodě. Hlavní motivaci pro nákupy online jsou nižší ceny, jednoduchost a rychlé doručení.

Více než polovina (57 %) respondentů používajících počítač, 31 % uživatelů smartphonů a 31 % vlastníků tabletů odpovědělo, že nejdůležitějším důvodem, proč nakupovat online, je pro ně cena. Z výsledků vyplývá, že uživatele tabletů a smartphonů motivuje nízká cena podstatně méně.

 

http://www.memphissoftware.net/img/desktop-and-laptop.gif

  • Cena = 57 %

http://blogs-images.forbes.com/connieguglielmo/files/2012/09/iphone5.jpeg

Cena = 31 %

http://cdni.wired.co.uk/273x178/g_j/ipad_273x178_1.jpg

Cena = 31 %

  • Pohodlí = 34 %

Pohodlí = 28 %

Pohodlí = 25 %

Rychlost = 28 %

Rychlost = 18 %

Rychlost = 20 %

 

„Mobilní zařízení jako smartphony, tablety a ultrabooky jsou našimi klíčovými komoditami, tvoří podstatnou část našeho obratu a stále v nich vidíme obrovský potenciál k růstu. Pro naše zákazníky jsme vytvořili mobilní aplikaci pro všechny tři klíčové mobilní platformy, tedy Android, iOS i Windows Phone, do kterých neustále přidáváme nové funkce, a těší nás, že aplikace Alza.cz je nejvíce stahovaná a používaná ve své kategorii. Mobilní nakupování je fenomén, který je sice teprve na začátku svého vývoje, ale jednoznačně mu patří budoucnost a my chceme být její součástí“ tvrdí Ing. Tomáš Havryluk, CIO společnosti Alza.cz.

Celých 33 % českých zákazníků online obchodů provedlo nákup „z terénu“, tedy odjinud než z domova nebo z kanceláře. V případě smartphonů a tabletů jde nejčastěji o transakce během čekání na dopravní prostředek nebo na veřejných místech.

Co nás omezuje?

Průzkum společnosti IPSOS potvrzuje vysoký růstový potenciál, zároveň ale naznačuje hlavní překážky mobilního obchodování. České respondenty zjevně odrazují obchody, které nemají weby optimalizované pro mobilní zařízení. Jako důvod, proč nenakupují online, toto uvádí 12 % uživatelů smartphonů. Téměř třetina uživatelů (29 %) dodává, že v budoucnu chtějí nakupovat online – za předpokladu, že prodejci optimalizují své stránky pro mobily. Společnosti, kterou jsou si vědomy možných zisků, pokud své podnikání přizpůsobí mobilním zařízením, poukazují na četné výhody takového přístupu:

„Uživatelé mobilních zařízení už teď představují 20 % našich návštěvníků a v budoucnu jejich podíl vzroste až na 50 %. Kvalita mechanismů pro mobilní platby proto bude pro naše podnikání a náš úspěch stále důležitější. Tyto mechanismy musí být pro uživatele naprosto bezproblémové, abychom nepřišli o prostředí podporující okamžité, impulzivní nákupy, které se na webech BigBrands snažíme vybudovat,“ říká Laurent Genin, generální ředitel společnosti bigbrands.cz

Uživatelé, kteří své smartphony a tablety nepoužívají k nákupům na webu, nejčastěji zmiňují následující důvody: dávají přednost nakupování z přenosného počítače (63 %), vadí jim malá obrazovka (56 %), připojení k internetu je příliš pomalé (34 %) nebo mají obavy z nedostatečného zabezpečení transakcí (18 %). Pro ty, kdo online nakupují, je nejčastější motivací fakt, že mohou nakoupit kdykoli a odkudkoli (58 %). Námitky ohledně malých obrazovek a slabého internetového pokrytí jsou objektivní, pokud však jde o bezpečnost, ta do značné míry závisí na tom, nakolik sami uživatelé dodržují základní bezpečnostní pravidla. Zákazníci by měli dbát také na volbu spolehlivého platebního systému.

Podnikání ve smartphonech

Mobilní obchodování je klíčové zejména pro rozvoj internetových obchodů. Zavedení možností mobilních plateb, jako je například PayPal, podle obchodníků, kteří se průzkumu zúčastnili, významně zvyšuje prodej ve skupině loajálních zákazníků. Nejvíce to ovlivnily faktory jako odstranění nutnosti sdílet důvěrná data, možnost směrovat nabídku na širší skupinu potenciálních zákazníků ze zahraničí a hladký průběh platby. Data ukazují, že 83 % uživatelů služby PayPal využívá k nákupům online počítač. V Česku patří k nejoblíbenějším obchodům Alza.cz (66 %), Mall.cz (36 %) a Ticketportal.cz (21 %).

Míra konverzí v elektronickém obchodě závisí především na tom, nakolik pohodlně zvládne zákazník ze svého smartphonu či tabletu provést platbu. Pokud je platba příliš komplikovaná nebo vzbuzuje pochybnosti ohledně zabezpečení, někteří uživatelé na dokončení transakce rezignují.

„Při nákupu ze smartphonu nebo tabletu vyžadují spotřebitelé především pohodlí a bezpečí, záleží jim ale také na rychlosti transakce. Platba s využitím aplikace PayPal jim poskytuje plnou ochranu a v průměru trvá pouhých 15 sekund. PayPal nabízí řadu funkcí a zakládáme si na neustálém zavádění dalších inovací. V České republice je pro nás zásadní spolupráce s místními obchodníky a to, abychom jim poskytovali podporu,“ vysvětluje Damien Perillat, manažer pro střední a východní Evropu ve společnosti PayPal.

Z průzkumu společnosti IPSOS vyplývá, že další pobídkou, která zákazníky přiměje používat smartphony k nakupování, jsou slevové kupony (35 % odpovědí) a příležitost získat výhodné nabídky na základě geografické polohy (30 % odpovědí). Mnohé online obchody tento trend vnímají a pořádají četné propagační akce. Některé z nich jsou určeny výhradně zákazníkům platícím přes účty PayPala díky nim mohou získat sezonní slevy nebo dopravu zdarma.

Mobilní kanál otevírá společnostem podnikajícím online zcela nové možnosti. Vedle dalších výhod mohou platformy pro mobilní zařízení nabídnout zákazníkům další služby, například odbavení na letišti pro ty, kdo si zakoupí letenky. S mobilními aplikacemi navíc mají prodejci možnost přesně určit aktuální polohu zákazníka a nabídnout mu slevy či zvláštní nabídky odpovídající času a místu. Zákazníci podobné možnosti s nadšením využívají. Pro prodejce neexistuje jiná cesta než se k revoluci v elektronickém obchodování přidat. Mobilní nakupování už není jednou z mnoha možností, nabídnout ho se stává nutností.

Zdroj:

IPSOS: Elektronické a mobilní obchodování v České republice, 2013 Průzkum zpracovaný pro společnost PayPal na vzorku 801 Čechů starších 18 let vybraných z online vzorku reprezentativního pro národ.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Liberec vítá na světě nová mláďata

16:05 Zoo Liberec vítá na světě nová mláďata

Liberecká zoo se již v první třetině letošního roku může pochlubit hned několika významnými přírůstk…