Plarforma VIZE 0: Extrémně silný déšť vyžaduje extrémní pozornost řidičů

13.09.2024 10:17 | Tisková zpráva

Český hydrometeorologický ústav vydal varování před extrémně silnými srážkami, které se vyskytnou na většině území České republiky. Varují před silnými povodněmi, které se mohou vyrovnat těm v letech 1997 a 2002.

Plarforma VIZE 0: Extrémně silný déšť vyžaduje extrémní pozornost řidičů
Foto: VIZE 0
Popisek: Platforma VIZE 0

Vzhledem k očekávaným silným dešťům a možnému výskytu povodní apelujeme na všechny řidiče, aby dbali zvýšené opatrnosti a dodržovali následující bezpečnostní opatření:

  1. Zkontrolujte stav vozidla před jízdou:
    Zvláštní pozornost věnujte stavu pneumatik, brzd a stěračů. Dobře fungující stěrače a pneumatiky s dostatečným vzorkem jsou klíčové pro bezpečnou jízdu v dešti. „Čím nižší vzorek pneumatik, tím větší je riziko smyku. Jízda se vzorkem pod 3 milimetry za deště může být velkým rizikem,“ varuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
  2. Nejezděte zbytečně:
    Pokud není cesta nezbytná, zvažte, zda ji nelze odložit na pozdější dobu, kdy budou podmínky na silnicích bezpečnější. V exponovaných oblastech mohou být silnice uzavřené. Navíc můžete zkomplikovat práci záchranářů, kteří mohou v daném místě zasahovat při povodních.
  3. Snižte rychlost jízdy:
    Mokrý povrch zhoršuje přilnavost pneumatik a prodlužuje brzdnou dráhu. Při silném dešti vždy zpomalte a přizpůsobte rychlost podmínkám na silnici. Zákonem nastavené minimum je 1,6 milimetru. Je ovšem třeba mít na paměti, že se snižující se hloubkou běhounu se úměrně prodlužuje brzdná dráha. Na mokrém i suchém povrchu. A rozdíly mohou být skutečně významné. Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými 3 milimetry však bude potřebovat o deset metrů více a vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Rozdíl bezmála dvacet metrů! Zatímco první motorista stačí před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší. Šrámy, které automobil utrpí, nepochybně budou značné. A raději nemyslet na následky srážky pro chodce, cyklistu či motocyklistu.
  4. Zvyšte pozornost na kluzkých úsecích:
    Na mostech, v zatáčkách a v blízkosti vodních ploch je riziko smyku nadprůměrně vysoké. Řiďte zde zvlášť opatrně. Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky zajistit potřebnou přilnavost. To ovšem znamená, že musí každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí každá z nich o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. V součtu se jedná o 140 litrů. Plná koupelnová vana. Podobně jak klesá ochota automobilu brzdit na mokrém povrchu, klesá i jeho ochota zatáčet.
  5. Používejte světla:
    V dešti a při zhoršené viditelnosti zapněte potkávací světla, abyste byli viditelní pro ostatní účastníky provozu. Při silném dešti použijte i mlhovky. Je to bezpečnější, a navíc to vyžadují i pravidla silničního provozu.
  6. Dodržujte bezpečný rozestup:
    Vzniká riziko aquaplaningu a ztráty kontroly nad vozidlem. Zvětšete rozestup mezi vozidly, abyste měli dostatek času a prostoru na bezpečné zpomalení či zastavení svého vozidla.
  7. Náhlé zastavení:
    Při náhlém zhoršení podmínek (prudký liják nebo zatopená vozovka) je lepší bezpečně zastavit na místě s dostatečnou viditelností než riskovat pokračování v nebezpečných podmínkách.
  8. Nepodceňujte riziko povodní:
    Nikdy nevjíždějte do zaplavených úseků, i když se zdají mělké. Proud vody může být silnější, než se zdá, a hrozí uvíznutí nebo převrácení vozidla. 
  9. Zůstaňte informováni:
    Sledujte aktuální dopravní informace a meteorologické varování. V případě závažných povodní zvažte, zda je nutné vůbec vyjet.

Při sešlapování plynového pedálu za deště je dobré pamatovat, že za mokra se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát.

Dodržováním těchto pravidel chráníte nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Buďte prosím zodpovědní a opatrní – bezpečnost je na prvním místě. „Na silnicích může panovat značná nervozita. I malá jiskřička agresivity může způsobit nedozírné následky. V extrémních podmínkách je potřeba se chovat extrémně opatrně,“ uzavírá Roman Budský.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kukla byl položen dotaz

EET

Pane Kuklo, o co opíráte vaše tvrzení, že by EET do státního rozpočtu přineslo desítky miliard? Víte, jak to chodí? Buď za něco zaplatíte méně, a bez papíru nebo více s papírem. Co myslíte, že si většina lidí, co počítá každou korunu vybere? A co tedy řeší EET? Já vám to řeknu, vůbec nic.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Průběh a plnění veřejné zakázky „Vývoj a implementace eISIR a společných částí“

16:08 Ministerstvo spravedlnosti: Průběh a plnění veřejné zakázky „Vývoj a implementace eISIR a společných částí“

S ohledem na nedávné nepřesné informace, šířené o průběhu veřejné zakázky „Vývoj a implementace eISI…