Před 90 lety vyjela nejslavnější prvorepubliková lokomotiva ČSD „mikádo“

27.05.2016 15:48 | Zprávy

Spolykat dvě tuny uhlí za hodinu, vytvořit za stejnou dobu páru ze skoro 100 kilogramů vody, utáhnout na rovině 500 tun těžký rychlík rychlostí až 110 km/h a do stoupání 10 promile rychlík o 400 tunách rychlostí alespoň 60 km/h. To dokázala naše nekrásnější a nejsilnější meziválečná rychlíková lokomotiva. Pro její neobvykle kratičký litinový komín s korunou se jí začalo říkat „mikádo“, stejně jako krátkému módnímu dámskému účesu z 20. let minulého století.

Před 90 lety vyjela nejslavnější prvorepubliková lokomotiva ČSD „mikádo“
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) si v polovině 20. let objednaly v plzeňských Škodových závodech novou třínápravovou a trojčitou rychlíkovou lokomotivu. Měla nahradit starší stroje z dob monarchie a první poválečnou konstrukci parních lokomotiv v expresní dopravě. Starší stroje totiž přestávaly stačit rostoucím nárokům na rychlou dopravu v mladé Československé republice.  

Pod vedením škodováckého šéfkonstruktéra Oskara Dolchema, který přišel z německy hovořících zemí, vznikla jedna z nejkrásnějších parních lokomotiv na světě. Byla u ní využita řada zcela nových postupů a technologií, například rám byl poprvé ve střední Evropě odlit z vanadiové oceli. Kotel by ve své době největší, jakým u nás parní lokomotiva disponovala.

První „mikádo“ bylo ČSD předáno 27. května 1926 a dalších pět následovalo během června stejného roku. Při převzetí ale bylo zjištěno, že lokomotiva je těžší, než bylo v původních požadavcích. Nápravový tlak byl 17 místo původně požadovaných 16 tun a lokomotiva proto dostala označení 387.0. Kvůli vyšší hmotnosti ale lokomotiva nesměla na většinu tratí včetně hlavních koridorů, jejichž únosnost byla tehdy pouze 16 tun na nápravu. První šestice lokomotiv proto z počátku tahala pouze osobní vlaky mezi Prahou a Plzní. Na původně plánovanou trať Praha – Přerov se „mikáda“ podívala až v roce 1929, po nezbytných stavebních úpravách. Ty umožnily provoz nejen těžší lokomotivy, ale také vyšší rychlost vlaků. „Mikádo“ mohlo s rychlíky uhánět až „devadesátkou“, místo dosavadní běžné „osmdesátky“. Na některých místech však zůstala rychlostní omezení na pouhých 30 km/h.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

GD

Když se tak navážíte do Knotka, zkusil jste sám něco udělat, abyste změnil green deal? Podle mě se tak či tak musí ozvat většina, aby byla šance něco změnit, i když se obávám, že EK stejně nic měnit nehodlá a je zatvrzelá ve svém ekošílenství a vůbec žije zřejmě v jiném vesmíru. Co vy na to?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Jízdenka na léto je opět v kurzu

7:14 České dráhy: Jízdenka na léto je opět v kurzu

Prázdniny jsou v plném proudu a Jízdenka na léto je ideálním způsobem, jak v létě objevovat Česko.