Prodeje nových aut v Česku pokračují v rychlém růstu

2. 4. 2015 16:12

Prodeje nových osobních a užitkových vozů v Česku výrazně zrychlují. Za první tři měsíce roku 2015 bylo prodáno 46 015 osobních a 3 804 užitkových vozů, což je o 24 procent více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly v prvním kvartále letošního roku Škoda (16 166 vozů s nárůstem o 29,3 %), Volkswagen (4 738 aut s nárůstem o 51,4 %) a Hyundai (4 558 vozů s nárůstem o 17 %). Z modelů osobních vozů byl největší zájem tradičně o tři modely Škoda – Octavia (5 647), Rapid (3 173), Fabia (3 157) a Hyundai i30 (1 616).

Prodeje nových aut v Česku pokračují v rychlém růstu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

Reálné prodeje v roce 2015 – osobních aut se prodalo o 23 % více než loni

Podle reálných čísel  v prvním kvartálu roku 2015 prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (16 166 vozů), která meziročně posílila o 29,3 % následována značkou Volkswagen (4 738), která prodala o 51,4 % vozů více a Hyundai (4 558) s nárůstem o 17 %. Za nimi se umístila Dacia (2 450), za ní se pak s malými odstupy seřadily automobilky Opel (1 775),  KIA (1 721), Renault (1 671) a Ford (1 647). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v předešlém roce, respektive prvním kvartálu, Škoda Octavia s 5 647 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Rapid (3 173) a Fabia (3 157). Následuje čtvrtá Hyundai i30 (1 616) a pátý Volkswagen Golf (1 403).

V prvních třech měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B, minivozů a SUV-C. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída, její podíl se ale mírně snížil na 28 % všech prodejů, druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 % prodaných aut). Celkově se letos zatím prodalo o 22,5 % osobních vozů více než loni (46 015).
Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 773 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (684), Ford (444), Volkswagen (417) a Renault (316). Celkově se za první kvartál 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací 3 804 užitkových vozidel (LUV), což představuje mimořádný nárůst o 45 %.

Volkswagen, Ford a Seat stále využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrací v neprůhledné kategorii a od začátku roku 2015 zpracovává i celkové registrace.

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 35,4 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 7 448 vozů (13 % registrací), jde zejména o osobní vozy (7 242). Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Volkswagen (1 781 vozů), Ford (1 549) a Seat (1186).

Rostou registrace v neprůhledné kategorii, nejvíce ji zneužívá Volkswagen

Řada z uskutečněných registrací je však zařazena do kategorie, v níž nelze jednoznačně identifikovat zákazníka. Neprůhledná kategorie eviduje například neúplné zápisy a neumožňuje určit, zda byla kupujícím osoba či firma. Médea Research bude v analýze této kategorie pokračovat, na rozdíl od SDA, které se rozhodlo veřejnost o detailech této neprůhledné, ale některými automobilkami hojně využívané kategorie, již nadále neinformovat.

Naprosto mimořádný nárůst prodejů v této kategorii (meziročně o 51,7 %) totiž fakticky přispívá k další neprůhlednosti v otázce nárůstu účelových registrací některých značek. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 5 385 automobilů. 

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 1 631 vozů a meziročním navýšením o 150,2 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 25 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 981 vozy a meziročním nárůstem 151,5 %, Ford s 772 vozy a nárůstem 32,9 %, Škoda s 500 auty a nárůstem o 21,1 % a Nissan s 226 vozy, což je nárůst o 59,2 %.. 

Celkové registrace za první kvartál letošního roku

Za první tři měsíce letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 53 257 osobních a 4 010 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 16 870 vozy před Volkswagenem s 6 519 registrovanými vozy a Hyundai s 4 616 vozy. Na dalších místech je Ford (3 196 vozů), Dacia (2 702), Renault (1 803), Opel (1 801), Seat (1 800),  Kia (1 772) a Peugeot (1549).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-březen 2015 nejvíce zaregistrováno: Škoda Octavia (5 830 modelů), dále Škoda Fabia (3 330) a Škoda Rapid (3 211). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 1 967 modely, pátý Hyundai i30 (1 637), šestá Škoda Yeti (1 365), sedmá Hyundai iX20 (1 327) a osmá Škoda Superb (1 280 registrací).

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc kvartál roku 2015 jsou součástí této Tiskové zprávy, případně k dispozici zde.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jak se bude volit prezident v písecké nemocnici

22:27 Jak se bude volit prezident v písecké nemocnici

Ve dnech 12. a 13. 1. 2018 (případně pro II. kolo ve dnech 26. a 27. 1. 2018) proběhne volba prezide…