ŘVC: Čekací stání pro malá plavidla u plavební komory Štěchovice

10.10.2025 16:08 | Tisková zpráva

Ředitelství vodních cest ČR zahájilo stavbu nových čekacích stání pro malá plavidla v horní a dolní rejdě plavební komory Štěchovice.

ŘVC: Čekací stání pro malá plavidla u plavební komory Štěchovice
Foto: Ředitelství vodních cest ČR
Popisek: Ředitelství vodních cest ČR

Cílem projektu je zajištění bezpečných a komfortních podmínek pro rekreační plavbu na Vltavě umožněním krátkodobého vyvázání malých plavidel po dobu čekání na proplavení komorou. Hotovo by mělo být v létě příštího roku.

„Rekreační plavba na Vltavě má v posledních letech výrazně rostoucí význam. Nová čekací stání u plavebních komor zvýší bezpečnost posádek, pohodlí i celkovou plynulost provozu,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest. „Štěchovice jsou plavební komorou s nevyšším spádem v České republice, kterou je ročně proplaveno 1200 sportovních plavidel. Zejména v dolní vodě je velmi náročné vyčkávání s lodí v silném proudu vody z prázdnící se plavební komory,“ dodal.

Projekt přispívá k postupnému zlepšování infrastruktury pro vodní turistiku v České republice a navazuje na další rozvojové aktivity ŘVC ČR.

Štěchovická plavební komora byla dokončena v roce 1944 a překonává spád 20 metrů. Evropským unikátem jsou její dolní a střední vzpěrná vrata o výšce 24 metrů, což je u tohoto typu konstrukce zcela ojedinělá a mimořádná výška. Komora je umístěna u strmého skalnatého svahu a geologické poměry ovlivňují i konstrukci a stavební postup při budování obou čekacích stání.

Na pravém břehu nad plavební komorou vznikne podélné čekací stání u plovoucího mola, rozděleného do tří desetimetrových sekcí, kopírující aktuální hladinu v nádrži. Konstrukce bude vybavena bezpečnostním zábradlím, odraznými prvky a pochozí plochou z ocelového pororoštu. Přístup na molo bude pouze z vody.

V dolní vodě bude vybudováno čekací stání podél železobetonové zdi v délce 30 metrů, zhruba 65 metrů po proudu od komory. Stání umožní přístup na břeh a bude vybaveno kamerovým systémem a komunikačním zařízením s plavební komorou. Betonová zeď bude opatřena úvaznými prvky, žebříky a bezpečnostním zábradlím.

„Jako první budou zahájeny práce na dolním čekacím stání. Stavbu zahajujeme zajišťovacími pracemi, které zpevní svah a umožní následně pracovat ve vodě. Tato činnost potrvá zhruba 14 dnů, a poté budou pokračovat speciální zakládací práce, tedy vybudování stavební jímky ve vodě. Ještě letos také předpokládáme zahájení prací na horním čekacím stání, kde budou v břehové části vybudovány čtyři kotevní bloky, ke kterým se následně upevní kovová konstrukce plovoucího mola vyrobená v externích dílnách,“ říká Martin Blažek, stavbyvedoucí společnosti STRABAG Water, s.r.o.

Stavební náklady ve výši 64,5 mil. Kč bez DPH hradí Státní fond dopravní infrastruktury.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Jan Lipavský byl položen dotaz

Jedno mi není stále jasné

Vy si myslíte, že se Rusko pustí do křížku s NATO? A je nebo není pro nás NATO dostatečnou zárukou bezpečnosti?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Armáda ČR: Čeští chemici navštívili skautský tábor v Litvě

19:15 Armáda ČR: Čeští chemici navštívili skautský tábor v Litvě

Vojáci z české chemické jednotky zavítali za litevskými skauty.