SŽDC proinvestuje 88 milionů korun za rekonstrukce vybraných nádraží

24.10.2017 18:23

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila první rozsáhlejší investice do nádražních budov ve východních a západních Čechách. Správce drážní infrastruktury zaplatí za realizaci stavebních projektů v Hradci Králové hlavním nádraží, Turnově a Sokolově celkem 88 milionů korun. Jde o první ze seznamu přibližně 150 výpravních budov, jejichž rekonstrukci hodlá SŽDC provést do roku 2022. Další rozsáhlé opravy nádraží budou v dohledné době následovat i v ostatních krajích.

SŽDC proinvestuje 88 milionů korun za rekonstrukce vybraných nádraží
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

Nejnákladnější opravu si ze zmiňované trojice vyžádá architektonicky významná budova v Hradci Králové. V Turnově projekt navazuje na již ukončenou první etapu rekonstrukce. Nádraží v Sokolově bude po ukončení stavebních prací bezbariérové a umožní vznik nového přestupního terminálu.

„V této fázi jsme vybrali budovy, kde byly stavební práce již započaty, nebo ty, které byly v havarijním stavu. Například v Turnově v letošním roce zahajujeme druhou etapu přestavby, ve které se zaměříme převážně na revitalizaci prostor pro cestující. Ve velmi špatném stavu je například střecha nádraží v Hradci Králové, kde by další nečinnost způsobila již nevratné škody,“ říká Jaroslav Špína, ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Hradci Králové.

S opravou nádraží v Turnově začal v roce 2015 ještě jeho tehdejší vlastník, České dráhy. Tenkrát byla opravena odbavovací hala, pokladny a WC pro veřejnost. Současný projekt navazuje na předchozí rekonstrukci přednádraží a výstavbu integrovaného přestupního terminálu. Během stavebních prací bude obnovena a revitalizována nádražní pasáž. V té by cestující měli v budoucnu najít pobočku České pošty a Městské knihovny Antonína Marka. K dispozici jim bude také provozovna rychlého občerstvení. Dělníci začnou pracovat i na rekonstrukci fasády, vymění stará okna a dveře a zateplí střechu. Dostatečné pohodlí pro čekající poskytne také nově zastřešené první nástupiště. Celková cena za stavební práce druhé etapy vzešla z veřejné soutěže a dosahuje necelých 28 milionů korun. Rekonstrukce má být ukončena v srpnu příštího roku.

Stav proskleného zastřešení haly výpravní budovy v Hradci Králové již dospěl do stavu, kdy na mnoha místech zatéká při každém dešti, což přímo ohrožuje životnost ocelových konstrukcí. Při opravě proskleného sedlového zastřešení a vodorovných prosklených podhledů se kompletně vymění vnější i vnitřní skleněný plášť. Původní nosné ocelové konstrukce projdou antikorozním ošetřením. Během opravy se odstraní dřívější necitlivé opravy včetně nefunkční lávky pro čištění skel. Projekt na opravu budovy, která v době svého vzniku patřila k nejmodernějším nádražím ve střední Evropě, vznikal ve spolupráci s památkáři. Práce se budou provádět za provozu, pouze s nezbytným usměrněním pohybu cestujících v hale. Vítězná cena této stavební zakázky dosahuje 35,5 milionu korun, práce by měly skončit příští rok v dubnu.

Kompletní rekonstrukce čeká výpravní budovu v Sokolově. „Vzhledem k urbanisticko-historickému významu železniční stanice jsme od počátku úzce spolupracovali s vedením města. Náš stavební záměr tak přímo navazuje na investice města a dokončí výstavbu integrovaného autobusového a vlakového terminálu,“ říká Patrik Konopásek, ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Ústí nad Labem a doplňuje: „Další dobrou zprávou pro cestující je fakt, že po dokončení této akce bude celé nádraží bezbariérové.“ Během přestavby se změní vnitřní prostorové dispozice. Konkrétně dojde k přiblížení hlavního vestibulu, včetně pokladen pro prodej jízdenek, k autobusovému terminálu. Také se zde otevře prodejna tisku a vybudují nové veřejné toalety. Rekonstruovány budou i všechny vnitřní inženýrské sítě, podlahy, omítky a střecha. Z vnějšího pohledu dostane budova novou fasádu a dokončí se výměna oken. Cena za celé dílo byla vysoutěžena ve výši 23,8 milionu korun, hotovo má být do září příštího roku.

Během příštích pěti let plánuje SŽDC v Karlovarském a Hradeckém kraji další rozsáhlé investice do staničních budov. Bezesporu nejnákladnější rekonstrukce za zhruba 150 milionů korun se připravuje v Chebu, další velká investice 75 milionů korun se očekává ve stanici Jaroměř. Opravy se dočká i Chlumec nad Cidlinou za 53 milionů korun. O něco menšími rekonstrukcemi projde mimo jiné čtveřice následujících nádraží: Dvůr Králové nad Labem za 25 milionů, Bečov nad Teplou za 22 milionů, Aš za 20 milionů nebo Doudleby nad Orlicí za 17 milionů korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…