Superstíhačky: jak vznikají nejlepší letecké technologie

11.03.2014 9:51

Proudové motory existují v nejrůznějších podobách a velikostech. Bojové stíhačky využívají elegantní nadzvukové motory označované jako turbodmychadlové (dvouproudové) motory s malým obtokovým poměrem, které umožňují vysoký tah. Současně ale také mají vysokou spotřebu paliva. Letouny určené pro přepravu cestujících mají větší a efektivnější příbuzné motory zvané turbodmychadlové (dvouproudové) s velkým obtokovým poměrem. Ty ale zase nejsou zdaleka tak rychlé.

Superstíhačky: jak vznikají nejlepší letecké technologie
Foto: GE
Popisek: GE

Inženýři společnosti GE Aviation spolu s odborníky z výzkumné laboratoře Letectva Spojených států nyní pracují na prvním motoru na světě, který by zkombinoval nejlepší vlastnosti obou typů konstrukce.

„S touto technologií se pokoušíme o nový generační skok,“ prohlásil Dan McCormick, který řídí programy pro vývoj motorů s proměnným cyklem v GE Aviation. „Zajímá nás rychlost a výkon, ale současně usilujeme o snížení spotřeby paliva o 25 procent.  Díky šetrnějšímu využití paliva by mohly letecké stíhačky doletět až o 35 procent dále, což představuje obrovský rozdíl.“

Tento nový typ se nazývá „motor s proměnným cyklem“. Může fungovat jak v režimu vysokého výkonu, tak v režimu s vysokou účinností. „Jde o to, abychom dokázali v letounech co nejefektivněji využít každou kapku paliva,“ dodal McCormick.

Tato myšlenka sahá až do šedesátých let, kdy si průkopník proudových motorů Gerhard Neumann uvědomil, že výkon motoru by bylo možné vylepšit regulováním množství vzduchu, které projde jádrem motoru. Intenzivnější proud vede v k vyššímu tahu a rychlosti (což je vhodné pro bojové stíhačky), menší proud zase umožňuje úsporu paliva.

Motory proměnného cyklu od společnosti GE automaticky přecházejí mezi těmito dvěma režimy a nabízejí pilotům stíhaček rychlost v případě bojů zblízka, ale také úsporu paliva v případě, že právě hlídkují.

„Přejeme si motor, který se o sebe postará, a nechá pilota, aby se soustředit na danou misi,“ vysvětluje McCormick. „Když pilot usoudí, že je mimo nebezpečí a rozhodne se stálou, klidnou rychlostí letět zpět, motor si upraví konfiguraci.“

V devadesátých letech inženýři GE zkonstruovali a podrobili letovým zkouškám raný prototyp proměnlivého motoru zvaný YF120. Nyní tým testuje nejnovější podobu motoru proměnného cyklu zvanou ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology – adaptivní víceúčelová motorová technologie) v leteckém závodu společnosti GE v americkém Cincinnati. Součástí tohoto motoru jsou i nové žáruvzdorné materiály CMC (kompozitní materiál s keramickou matricí) a součástky vyrobené pomocí 3D tiskárny.

Týmu se před nedávnem podařilo překonat dosavadní nejvyšší teplotu zaznamenanou v jádru proudového motoru o více než 70 stupňů Celsia. Tento výsledek (mimo jiné potvrzený Letectvem USA) představuje zásadní změnu, protože vyšší teplota je spojena s vyšším výkonem, což vede k větší palivové účinnosti.

Technologie proměnného cyklu najde využití i v dalších oblastech mimo vojenské letectví. „Nejnovější proudové motory GE jako GE9X budou využívat materiály CMC a součástky ze 3D tiskárny,“ uvedl Dave Jeffcoat, projektový manažer programu ADVENT ve společnosti GE Aviation. „Testy ukazují, že jsme si vybrali správnou technologii – stavíme na velmi pevných základech.“

O společnosti GE

Společnost GE (NYSE:GE) pracuje na projektech, které mění svět. S pomocí nejmodernějších technologií řeší její špičkoví odborníci i zdánlivě neřešitelné problémy. Společnost přináší řešení pro energetiku, zdravotní péči, přepravu, finance i domácnosti. Jejím cílem je poskytovat lidem po celém světě stále účinnější nástroje pro vyspělejší stavebnictví, přepravu, energetiku a lékařství. Společnost GE proměňuje ideje ve skutečnost. Více informací o společnosti GE naleznete na www.ge.com.

Nejnovější informace o GE v regionu střední a východní Evropy najdete na blogu GEE for CEE http://geforcee.geblogs.com/

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

11:44 ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

Přesně 163 palivových souborů umístili energetici do reaktoru odstaveného prvního bloku. Nově je mez…