Za podpory vlastníků a s novou strategií managementu, která se zaměřuje především na prodej vlastního letounu L-39 Skyfox, dosáhlo Aero obratu přes 6 miliard korun, *adjusted EBITDA vzrostla na 821 milionů korun a společnost dosáhla čistého zisku 102 milionů korun. Oproti roku 2021 tak Aero zvýšilo ukazatel EBITDA o více než jednu miliardu korun a plánuje stoupat dál.
Rekordní ekonomické výsledky potvrzují správně nastavenou transformační strategii, kterou firma přijala po změně vlastníka v roce 2021. Klíčovými pilíři jsou sériová výroba a prodej nového takticko-cvičného proudového letounu L-39 Skyfox, výrazný rozvoj kooperačních programů v oblasti leteckých struktur (Aerostructures) a aktivní spolupráce se stávajícími zákazníky a jejich podpora.
„Výsledky roku 2024 jasně potvrzují, že sázka na vlastní produkt, letoun L-39 Skyfox, a zároveň na silné a stabilní kooperační programy, byla správná. Aero se znovu stává respektovaným evropským výrobcem vojenských letadel. Tento výsledek je zásluhou především celého našeho týmu, všech, kteří den, co den věnují svou práci a úsilí tomu, aby Aero rostlo a uspělo,“ uvedl předseda představenstva Viktor Sotona. „Strategie, kterou jsme nastavili před třemi lety, funguje a přináší ovoce. Skyfox je důkazem, že Aero dokáže vyvinout a dodávat špičkový vojenský letoun a má nakročeno k úspěšné budoucnosti.“
Rekordní tržby a stabilní růst klíčových programů
Souhlasíte s odsouzením učitelky Martiny Bednářové?Anketa
Obrat Aero za rok 2024 činil 6,007 miliardy korun, což je meziročně o 1,75 miliardy více. Hlavním tahounem růstu byly dodávky L-39 Skyfox pro zákazníky ve Vietnamu, České republice a Maďarsku. Program L-39 Skyfox tvořil 63 % všech tržeb. Programy v segmentu Aerostructures, zejména Airbus A220 a Embraer C-390 Millennium, přispěly 23 % tržeb a rovněž zaznamenaly výrazný růst objemu výroby. Zbývajících 14 % připadá na podporu a opravy letounů L-39 a L-159.
Skyfox na světové scéně
Do konce roku 2024 Aero dodalo 12 letounů do Vietnamu, v únoru 2025 byly předány první dva letouny české státní společnosti LOM PRAHA, které slouží k výcviku pilotů F-35. Aero v roce 2024 rovněž finišovalo výrobu prvních letounů pro Maďarsko, první tři letadla předalo Maďarským vzdušným silám v květnu 2025. Aero uzavřelo v roce 2024 smlouvy se dvěma novými zákazníky na dodávku letounů L-39 Skyfox a zároveň pokračovalo v intenzivních jednáních s dalšími zájemci z Evropy, Asie i Afriky.
A220 a C-390: civilní programy na vzestupu
Druhým pilířem růstu zůstávají kooperační programy v oblasti leteckých struktur. Tržby z tohoto segmentu činily 1,39 miliardy korun (23 % celkových tržeb) a meziročně vzrostly o více než půl miliardy. Nejvýznamnějšími projekty byly Airbus A220, kde Aero významně zvýšilo výrobu náběžných hran a potvrdilo další rozšiřování produkce i v příštích letech. Program A220 tvořil 58 % tržeb kooperačních programů. Druhým pak je Embraer C-390 Millennium, kde Aero významně navyšuje výrobu na základě dodatku smlouvy uzavřeného na podzim 2024. Tento program tvořil 35 % tržeb kooperačního segmentu a v souladu se smlouvou bude dále posilovat.
Investice a inovace pro další růst
V roce 2024 Aero investovalo celkem 164 milionů korun do strojního vybavení, IT infrastruktury a modernizace areálu. Mezi hlavní položky patří nový tvářecí lis, implementace ERP systému od IFS a zavedení PLM řešení Siemens pro řízení životního cyklu produktů. Paralelně bylo investováno 70 milionů Kč do vývoje a dalšího zlepšení letounu L-39 Skyfox, pokračovalo rovněž vylepšení avioniky letounu L-159, kde Aero testuje své vývojové a inovativní schopnosti.
Udržitelnost a odpovědnost jsou priority
Vedle ekonomických výsledků klade Aero velký důraz na rozvoj lidského potenciálu, spolupráci se školami, zlepšování pracovních podmínek i udržitelnost provozu. Společnost posílila ESG aktivity, modernizuje infrastrukturu a zakládá si na odpovědném přístupu k zaměstnancům, zákazníkům i místním komunitám.
AERO Vodochody AEROSPACE, a.s., se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39 Skyfox se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Poznámka:
*Adjusted EBITDA poskytuje objektivnější a přesnější pohled na ziskovost společnosti, je to účinný nástroj pro investory, analytiky a podniky.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva