Transparency International: Téměř třetina europoslanců si přivydělává, někteří až přes 100 tisíc eur ročně

14.07.2018 20:23

Členové Evropského parlamentu si od svého zvolení v roce 2014 přišli díky vedlejším příjmům minimálně na 18 milionů EUR (v přepočtu asi 450 milionů Kč), maximální odhady však hovoří až o 41 milionech EUR. Vyplývá to z aktuální analýzy Transparency International EU (TI EU), podle které si až 104 evropských poslanců za poslední čtyři roky přivydělalo ke svému poslaneckému platu přes 100 tisíc EUR. Činnost poslanců Evropského parlamentu je přitom zaměstnáním na plný úvazek.

Transparency International: Téměř třetina europoslanců si přivydělává, někteří až přes 100 tisíc eur ročně
Foto: transparency.cz
Popisek: Transparency International - logo

Od roku 2014 mají sice europoslanci povinnost vyplňovat svá finanční prohlášení elektronicky a v angličtině, výši příjmů však uvádějí v kategoriích definovaných v rozmezí 1–499 EUR, 500–1000 EUR, 1001–5000 EUR a 5001–10000 EUR. Částky nad 10 tisíc EUR se pak zaokrouhlují na desetitisíce.

Téměř třetina europoslanců má přivýdělek

„Vysoké příjmy z vedlejších činností představují vážné riziko střetu zájmů,” hodnotí výstupy analýzy Daniel Freund z TI EU, vedoucí oddělení integrity EU. „Čí zájmy europoslanci skutečně zastupují? Občanů svých zemí, nebo těch, kteří platí jejich vedlejší zaměstnání?” dodává Freund.

Placenou vedlejší činnost provozuje 31 % europoslanců, přičemž 9 až 30 z nich si přivydělalo víc, než činí jejich europoslanecký plat. Deklarováno bylo celkem 1366 vedlejších příjmů – což je 13% nárůst od začátku mandátu.

49 europoslanců začalo provozovat vedlejší činnost až po získání poslaneckého mandátu, u jejich aktivit tak existuje větší pravděpodobnost napojení na zvolenou funkci. Riziko střetu zájmů je tak o to vyšší. Čtyři europoslanci si díky vedlejším příjmům vydělali přes 100 tisíc EUR ročně.

Vágní konzultant

Mnoho europoslanců popisuje v majetkových přiznáních své vedlejší aktivity stručně: „konzultant“, „právník“ či „na volné noze“. Nemalý počet z nich spolupracuje s registrovanými lobbistickými organizacemi, čímž pravděpodobně porušují pravidla, která jim zakazují podílet se z pozice europoslance na lobbistických aktivitách generujících zisk.

Analýza také odhaluje, že největší koncentrace vedlejších příjmů je mezi členy politické frakce Evropy národů a svobody (ENF). „Její členové se hlasitě pouštějí do »sebestředných bruselských elit«, sami však požívají výhod vedlejších příjmů – a často bez informace, kdo je platí,” říká Daniel Freund.

Čeští europoslanci Česká stopa v analýze TI

EU poskytuje poměrně různorodý obrázek. Z jednadvaceti českých europoslanců jich v analýze figuruje deset. Čtyři z nich navíc patří do skupiny poslanců, kteří začali vedlejší činnost provozovat až po nabytí europoslaneckého mandátu. Jde například o Olgu Sehnalovou, která od června 2017 deklaruje měsíční příjem 37 EUR, a Evžena Tošenovského, jehož vedlejší příjem za podobné časové období spadá do kategorie 1–499 EUR. Větší částky lze dopočítat u europoslanců Tomáše Zdechovského a Stanislava Polčáka, které se pohybují mezi 16–33 tisíc EUR a 12–60 tisíci EUR.

Jan Keller (41 až 194 tisíc EUR), Pavel Svoboda (35 až 181 tisíc EUR) a Miroslav Poche (24 až 48 tisíc EUR) tvoří trojici českých europoslanců s vyšším výdělkem z vedlejší činnosti. Problematické je především široké rozpětí uvedené kategorie příjmů Jana Kellera a Pavla Svobody, kteří by měli uvést konkrétní informace o částkách, které si při vedlejší činnosti vydělali.

Lobbing v Česku

Lobbing je v českém prostředí dlouho diskutované téma, stále má však spíše negativní nálepku a jeho právní úprava je i po letech diskusí stále na začátku.

„Aby byl lobbing vnímán jako legitimní činnost, musí mít svá jasná pravidla, a proto určitě podporujeme požadavek jeho regulace v českém právním řádu,“ doplňuje Ivana Dufková, expertka na téma lobbingu a projektová manažerka TI ČR.

Doporučení Transparency International

  • Evropský parlament musí u vedlejší činnosti vynucovat zákaz lobbingových aktivit, a tím eliminovat střety zájmů. Zároveň by měla být zavedena přechodná doba pro končící europoslance (tzv. „cooling-off period“).
  • Europoslanci by měli dokládat podrobnější informace o svých vedlejších aktivitách, včetně přesného popisu činnosti a zdrojů příjmů.
  • Evropský parlament by měl lépe monitorovat informace předložené poslanci a kontrolovat je s dostupnými zdroji na národní úrovni.
  • Na dodržování pravidel má dohlížet nezávislá instituce a europoslanci podávající falešná prohlášení či porušující etická pravidla mají být sankcionováni.

Celý report našich kolegů z TI EU je dostupný ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

JCCR: V oblasti cestovního ruchu musíme zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

19:15 JCCR: V oblasti cestovního ruchu musíme zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

“Na čem nám ujíždějí sousedé” bylo tématem 8. ročníku největší konference cestovního ruchu v České r…