Tři světoví choreografové v Národním divadle moravskoslezském

15.11.2016 17:51 | Zprávy

Výjimečnost inscenace Dva světy / jeden svět spočívá ve spojení světově uznávaných tvůrců Jiřího Kyliána, Ohada Naharina a Itzika Galiliho, kteří ve složeném večeru každý svým vlastním a neopakovatelným způsobem naznačují rozmanité směry vývoje současného baletu.

Tři světoví choreografové v Národním divadle moravskoslezském
Foto: ndm.cz
Popisek: Národní divadlo moravskoslezské

První baletní premiéra této sezóny s poněkud tajemným názvem Dva světy / jeden svět nabídne choreografie tří současných světových choreografů, které spojuje – krom věhlasu autorů – téma reflektující specifika světa mužů a světa žen. V podtitulu představení využíváme všeobecně známý genderový piktogram, který snad s trochou humorného odstupu odkazuje k biologickému prazákladu onoho věčně inspirativního vztahu lidského spojení–nespojení mezi mužem a ženou.

B/olero v choreografii Ohada Naharina je ukázkou hravého ženského duetu. Tak jako Kylián ve Falling Angels cítí potřebu dát přednost tanci, Ohad Naharin využívá ve své tvorbě nekonečné zvukové možnosti syntetizátoru v interpretaci Isaoa Tomity v transpozici Ravelovy skladby. „Viděl jsem syntetizátor na přebalu desky, která ležela hned za deskou Bacha. Poprvé jsem si uvědomil, že syntetizátor není jen nástroj využívající existujících zvuků, ale nový nástroj či prostředek s nekonečnou možností tvoření zvuků nových,“ říká Isao Tomita, hudební skladatel.

Falling Angels v choreografii českého choreografa Jiřího Kyliána jsou ženským protipólem SUB (poslední choreografie v rámci komponovaného večera) a jejich vůdčí emocí je vzrušující a přímý let osmi tanečnic. Kyliánova choreografie je fascinována Reichovým minimalismem, který dovedl metodu fázování až na samou hranici lidských technických možností. Hudba Steva Reicha vytváří půdu, na které může choreografie růst zcela nezávisle a dát přednost tanci. „Falling Angels je choreografií pro osm žen, která byla koncipována jako poněkud odlehčená pocta tanečnicím. Osm žen od začátku do konce skladby neopustí jeviště. Jejich vzájemná závislost a zároveň přání, aby se z ní vymanily, jsou patrné v celé kompozici. Falling Angels vypráví o tanečnicích a umění interpretace, o eleganci, úzkosti, zranitelnosti, komplexech méněcennosti a humoru. Je symbolem sporu mezi sounáležitostí a nezávislostí, dilematem, které doprovází každého z nás od kolébky do hrobu,“ uvádí Jiří Kylián.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

volby

Dobrý den, zjistil jsem, že kandidujete do sněmovny. Znamená to, že když budete zvolena skončíte jako europoslankyně nebo jak to je?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman podporuje pozměňovací návrh k „lex Anička“

22:31 Ombudsman podporuje pozměňovací návrh k „lex Anička“

Veřejný ochránce práv vyjadřuje plnou podporu pozměňovacímu návrhu poslanců k novele zákona o soudec…