Za energetickou soustavu, její dostatečnou kapacitu i za plnění energetických norem vůči dodavatelům energie je zodpovědný správce železniční tratě. Železniční dopravci jsou zase odpovědni za provoz elektrických vlakových souprav a jejich vliv na elektrickou síť. V případě neplnění norem jsou správce i dopravce penalizováni od dodavatele elektrické energie.
Jedním ze sledovaných parametrů v el. síti je tzv. účiník, tedy poměr energie činné (je využita k činnosti) a energie jalové (není využita, ale je přenášena vedením). Norma stanovuje, že účiník nesmí klesnout pod hodnotu 0,95 a pokud k tomu dojde, dodavatel energie následně penalizuje odběratele. Důvodem je, že energii činnou i jalovou musí dodavatel vyrobit, ale odběratel platí pouze energii činnou.
Tento problém řešily i Turecké státní dráhy (TCDD), které spravují přibližně 11 000 km železnic a provozují je na stejném napětí jako v České republice. V jejich případě vlak přijíždějící do stanice způsoboval rapidní zvýšení zatížení elektrické sítě a po odjezdu toto zatížení kleslo téměř na nulu. Tyto energetické změny v rozsahu megawattů trvaly i desítky sekund.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva