ÚOOÚ k výkladu zákona proti praní špinavých peněz

10.07.2021 15:40

Úřad pro ochranu osobních údajů reaguje na zveřejnění odlišných závěrů a doporučení ve stanovisku ÚOOÚ a v metodickém pokynu Finančně analytického úřadu (FAÚ), které se týkají výkladu zákona proti praní špinavých peněz.

ÚOOÚ k výkladu zákona proti praní špinavých peněz
Foto: uoou.cz
Popisek: Úřad pro ochranu osobních údajů - logo

Stanovisko ÚOOÚ „K prokazování totožnosti a zpracování osobních údajů“(ZDE)  bylo vydáno za účelem zvýšení povědomosti veřejnosti o rizicích, pravidlech, zárukách a právech v souvislosti se zpracováním osobních údajů, což je v souladu s čl. 57 odst. 1 písm. b) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) jedním z úkolů Úřadu.

Dílčím tématem tohoto souhrnného materiálu bylo i uvedení případů, kdy může docházet k pořizování kopií průkazu totožnosti na základě zákona. Bylo poukázáno na to, že zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (zákon proti praní špinavých peněz) stanoví v § 11 odst. 7 povinnost zpracovávat kopie průkazu totožnosti pouze v případech, kdy dochází k uzavření smlouvy bez fyzické přítomnosti klienta. Dále bylo uvedeno, že jinak (tedy i podle § 8 odst. 11 zákona proti praní špinavých peněz) by pořizování kopií nemělo být plošné, ale v konkrétních případech odůvodněné, zejména podezřením na možné porušování zákona, jehož účelem je zabránění zneužívání finančního systému k legalizaci výnosů z trestné činnosti a k financování terorismu a vytvoření podmínek pro odhalování takového jednání. Následovalo uvedení příkladů závěrů ÚOOÚ z provedených kontrol, přičemž některé byly již dříve veřejně dostupné1.

Článek publikovaný 8. července 2021 na serveru epravo.cz „Kopírovat či nekopírovat průkazy totožnosti bez souhlasu subjektu údajů v souvislosti s opatřeními proti praní špinavých peněz?“ (ZDE), ve kterém bylo poukázáno na odlišný výklad Úřadu a FAÚ týkající se ust. § 8 odst. 11 zákona proti praní špinavých peněz, však uvádí stanoviska a vyjádření úřadů v době před a po novele zákona, přičemž metodika FAÚ je z října 2020, tedy před účinností novely. O této skutečnosti ÚOOÚ s FAÚ v průběhu června 2021 jednal a závěrem jednání je dohoda o doplnění stanoviska ÚOOÚ i metodiky FAÚ. Výsledkem by měla být změna zohledňující zásady přiměřenosti a minimalizace zpracování osobních údajů, uvedených v závěru článku, tj. navázat potřebnost pořízení kopie průkazu totožnosti na posouzení rizika v konkrétní situaci, u jednotlivé poskytované služby. Jinými slovy řečeno, ÚOOÚ v souladu s textem zákona proti praní špinavých peněz poukazuje na to, že není žádoucí praxí, aby se pořizovaly kopie průkazů totožnosti každého, kdo chce např. uzavřít smlouvu o (běžném) účtu podle ust. § 2662 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, neboť zákon proti praní špinavých peněz stanoví pořizování kopií průkazů totožnosti jako možnost a nikoli zákonnou povinnost – povinný subjekt má předem provést hodnocení rizik a nastavit pořizování kopií s ohledem na rizika poskytované služby s klientem.

Informace uvedená na webových stránkách FAÚ, že metodický pokyn FAÚ č. 8 z 5. října 2020 byl vydaný „po získání souhlasného stanoviska ÚOOÚ“, není přesná, neboť koncept metodického pokynu zaslaný ÚOOÚ v dopise 3. dubna 2020 FAÚ (č. j. FAU-24203/2020/031) byl podstatně kratší než zveřejněný metodický pokyn, přičemž neobsahoval dodatečně vloženou spornou větu „V každém případě FAÚ povinným osobám doporučuje, aby průkazy totožnosti kopírovaly, a to ze dvou důvodů.“ Takové doporučení se jeví být nežádoucí a v rozporu s principy právní úpravy ochrany osobních údajů. V kontextu obecného nařízení (GDPR) nelze z českého zákona dovodit povinnost ani možnost pořizovat kopie průkazů totožnosti klientů bez jejich souhlasu plošným a nerozlišujícím způsobem, aniž by byl zohledněn účel zákona.

Poznámka:
1) Informace o kontrole: Kontrola zpracování osobních údajů potenciálních klientů společnosti, se zvláštním zaměřením na ověřování jejich totožnosti a pořizování kopií průkazů totožnosti při zřizování bankovního účtu (UOOU-02511/19) ZDE
Protokol o kontrole je dostupný ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP má svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

19:15 DPP má svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v Opravně tramvají v Ústředních dílnách v Hostivaři uvedl do prov…