VZP: Je pravý čas požádat o svůj přehled zdravotní péče
24.03.2013 9:50
Zajímá vás, kolik stála zdravotní péče, kterou jste čerpali v loňském roce, a chcete případně své pojišťovně pomoci odhalit nesrovnalosti? Pokud chcete mít kompletní údaje o zdravotní péči, která na vás byla vykázána a pojišťovnou uhrazena, je pravý čas podat si žádost právě teď.
Na vyžádání pojištěnce je zdravotní pojišťovna povinna písemně mu poskytnout jedenkrát ročně formou výpisu z osobního účtu údaje o hrazených službách uhrazených za něj v období posledních 12 měsíců, včetně zaplacených regulačních poplatků a doplatků za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely za toto období. Podle těchto dat si každý může zkontrolovat, zda „na jeho rodné číslo“ vyúčtovaná zdravotní péče byla skutečně poskytnuta a je tedy oprávněně uhrazena.
Pro lepší orientaci je nejlepší žádat o přehled úhrad zdravotní péče a zaplacených regulačních poplatků a doplatků vždy za celý kalendářní rok. Začátkem roku však ještě mohou pojišťovně přicházet údaje ze zdravotnických zařízení, které je třeba zpracovat. Proto vám vaše zdravotní pojišťovna může data poskytnout s jistým časovým odstupem. Ve Všeobecné zdravotní pojišťovně jsou nyní přehledy vykázané a uhrazené zdravotní péče za celý rok 2012 již k dispozici.
O vystavení přehledu můžete požádat na kterémkoli klientském pracovišti VZP a dostanete ho na počkání. Vytisknout si a vyplnit jednoduchou žádanku (ke stažení níže) můžete i předem, případně ji můžete vyplněnou poslat na příslušné pracoviště VZP ČR. Na klientském pracovišti může převzít každý pojištěnec jen svůj vlastní přehled, jinak musí k jeho převzetí mít ověřenou plnou moc. Pokud o přehled požádáte dopisem, pojišťovna vám ho připraví k vyzvednutí na přepážce nebo bezplatně zašle poštou.
Požádat můžete jen o svůj vlastní přehled nebo o vystavení přehledu za své nezletilé dítě. Vystavení přehledu úhrad zdravotní péče a zaplacených regulačních poplatků a doplatků za osobu zemřelou není možné.
Přehled lze zaslat i prostřednictvím elektronické komunikace, tzv. Portálu VZP. Jelikož se jedná o velmi citlivé údaje, mohou tuto službu využít pouze klienti, kteří s VZP ČR uzavřeli příslušný smluvní vztah. Více informací dostanete na přepážkách nebo na naší webové adrese.
Není všechno v pořádku?
Někteří z těch, kdo již dříve využili své právo vyžádat si přehled vykázané a uhrazené zdravotní péče a podílet se tak na kontrole, s překvapením zjistili, že jejich zdravotní pojišťovna zaplatila za něco, co ve skutečnosti provedeno nebylo. Co v takovém případě dělat? Určitě co nejdříve informovat svoji zdravotní pojišťovnu, která tuto záležitost prošetří. Bohužel, ochota pojištěnce komunikovat v takovém případě se zdravotní pojišťovnou není vysoká. Obávat se, že „si to rozházíte“ se svým panem doktorem, ale nemusíte – VZP provádí kontroly ve zdravotnických zařízeních běžně a na základě nejrůznějších podnětů.
Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.