Veřejný ochránce práv: Za vadný obsah reklamy odpovídá i ten, kdo ji šíří

13.07.2017 11:27

Za reklamu a její obsah nese odpovědnost i šiřitel reklamy, nejen zadavatel a zpracovatel. Pokud je tedy reklama nekalou obchodní praktikou, má dohledový orgán zahájit správní řízení pro delikt podle zákona o regulaci reklamy i s tím, kdo takovou reklamu šíří. Jen důsledný dohled a vymáhání odpovědného přístupu šiřitelů reklamy mohou vést ke skutečné ochraně spotřebitele.

Veřejný ochránce práv: Za vadný obsah reklamy odpovídá i ten, kdo ji šíří
Foto: ochrance.cz
Popisek: Veřejný ochránce práv - logo

Zástupce ombudsmanky se zabýval stížností týkající se reklamy na kosmetický přípravek slibující trvalé odstranění problému křečových žil. Byla šířena v celostátním deníku a inzerát uváděl pouze telefonní číslo, na němž je možné zboží objednat. Stěžovatel na reklamu upozornil a nebyl spokojený s tím, že se Magistrát hl. města Prahy jako dohledový orgán sice jeho podnětem zabýval, ale nedošlo k postihu žádné osoby odpovědné za klamavou reklamu.

„Není pochyb, že uvedená reklama byla nekalou obchodní praktikou. Nabízený přípravek budil dojem, že jde o léčivo garantující trvalé vyléčení křečových žil, ačkoli šlo pouze o kosmetický přípravek. Chyběla také informace, kdo je za distribuci přípravku odpovědný, u koho je možné přípravek reklamovat, odstoupit od smlouvy nebo řešit jakékoli nedostatky přípravku,“ hodnotí reklamu zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček.

Šetřením zjistil, že magistrát se v rámci dohledu pouze neúspěšně soustředil na ověření, kdo je zadavatelem a zpracovatelem reklamy. Vůbec se nevěnovat odpovědnosti toho, kdo reklamu šířil, tj. vydavateli celostátního deníku. Nezahájil s ním správní řízení a nesankcionoval ho.

Primárně za obsah reklamy odpovídá zadavatel, případně zpracovatel reklamy. Odpovědnost však má i ten, kdo reklamu veřejně šíří. Podle zástupce ombudsmanky se na to někdy zapomíná a ani samotná tištěná média si ne vždy uvědomují, že za obsah reklamy spoluzodpovídají a mohou být za závadnou reklamu rovněž potrestána. V tomto konkrétním případě měl magistrát zahájit správní řízení s vydavatelem deníku kvůli šíření reklamy, která je nekalou obchodní praktikou.

Magistrát závěry šetření zástupce ombudsmanky akceptoval, pochybení napravil a v rámci dohledu se zaměřil na šiřitele reklamy. Zjistil, že vydavatel deníku, pokud není schopen posoudit obsah reklamy, požaduje od zadavatele reklamy „Slib odškodnění“. Jeho součástí je potvrzení zadavatele o pravdivosti obsahu reklamy a potvrzení souladu reklamy s planými předpisy ČR. V případě reklamy na zmíněný kosmetický přípravek šiřitel reklamy magistrátu sdělil, že od společnosti distribuující výrobek takový slib odškodnění obdržel. Magistrát dospěl k závěru, že slib odškodnění není dostatečně pádným důvodem pro vyvinění šiřitele reklamy z odpovědnosti za šíření reklamy na příslušný přípravek. Zahájil proto s šiřitelem reklamy správní řízení. Zpráva o šetření ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…