dTest: Moderní test cyklohelem - bezpečnostní normy jsou zastaralé

29.05.2018 11:01 | Zprávy

Cyklistická helma by měla být důležitou součástí cyklistického vybavení, neboť pády z kola můžou být fatální. Spotřebitelský časopis dTest otestoval 22 vzorků cyklistických helem novou laboratorní metodou, aby prověřil jejich schopnost ochránit hlavu před zraněním mozku.

dTest: Moderní test cyklohelem - bezpečnostní normy jsou zastaralé
Foto: dTest
Popisek: dTest

Nárazové zkoušky odhalily, že ačkoliv helmy splňují současnou zákonnou normu, většinou nedokážou ochránit mozek při šikmém nárazu hlavy do překážky.

Nezávislý test cyklistických helem probíhal ve spolupráci časopisu dTest s laboratořemi Univerzity ve Štrasburku a francouzskou nadací MAIF. Vědečtí pracovníci použili novou testovací metodu, která přepočítávala průměrné zatížení nervových vláken mozku při nárazu do překážky. Podle naměřeného zatížení jednotlivých částí digitálního modelu lidské hlavy se pak hodnotila pravděpodobnost otřesu mozku. „Každou helmu jsme nechali ve dvacetikilometrové rychlosti padnout na vodorovnou nebo šikmou překážku, a to pod různými úhly. Účelem testu bylo nasimulovat všemožné situace, do kterých se může cyklista při pádu dostat,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Výsledky testu ukázaly, že většina helem nedokáže mozek ochránit při nárazu do spánkové oblasti hlavy. Helmy sice splňují platnou normu ČSN EN 1078 z roku 1997, ale ta už je zastaralá. Norma hlídá, aby maximální zrychlení při nárazu nepřesáhlo hodnotu 250 g. „Odborníci z laboratoře Štrasburské univerzity považují současnou normu na bezpečnost přileb za nedostatečnou a zastaralou, protože nebere v potaz šikmé nárazy do hlavy ani rotační akceleraci hlavy. Norma dále nehledí ani na to, zda do překážky cyklista narazí čelem, nebo spánkem. Přitom spánková oblast je nejzranitelnější částí hlavy,“ vysvětluje Hana Hoffmannová a dodává: „V případě naprosté většiny testovaných helem bylo riziko zranění při bočním pádu na spánkovou kost 90% či ještě vyšší.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Proč nechodíte17.11. na Národní třídu?

Podle mě se dají snadno zvládnou obě ,,akce". Co tím, že na Národní třídu nechodíte, vlastně chcete sdělit? A nemyslíte, že jste tam minimálně jako předseda Sněmovny jít měl? Nechce se mi věřit, že byste měl strach z reakce veřejnosti, tak mi to nejde do hlavy, proč tam nejdete? Nemyslíte, že tak na...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo dopravy: Denně řidiči vyplní kolem 70 formulářů aplikace Bouračka

16:13 Ministerstvo dopravy: Denně řidiči vyplní kolem 70 formulářů aplikace Bouračka

Projekt České kanceláře pojistitelů Bouračka.cz od léta přináší možnost vyřešit drobné dopravní neho…