dTest: Senát neschválil přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání

22.07.2021 17:28

Senát na své včerejší schůzi neschválil novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. Spotřebitelská organizace dTest předem vyzvala senátorky a senátory, aby podpořili české spotřebitele a posílili jejich ochranu tím, že schválí navrhovaná pravidla. Senát tuto výzvu nevyslyšel a rozhodl o vrácení novely k opětovnému sněmovnímu projednání se svými pozměňovacími návrhy. Cílem jednoho z nich je právě snaha zcela vypustit přísnější pravidla pro telemarketing.

dTest: Senát neschválil přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání
Foto: dTest
Popisek: dTest

Rychlá a jednoduchá změna poskytovatele internetu, posílení ochrany soukromí nebo stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací. To jsou jen některé změny, které má přinést novela zákona o elektronických komunikacích. Jednou z nejviditelnějších změn nejen pro spotřebitele jsou přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání.

„Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají a poté jím odůvodňují uzavření smlouvy na odběr zboží,“ popisuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány. Spotřebitelé se setkávají i s telefonickým vnucováním smluv o dodávkách energií či účasti v pochybných energetických aukcích.

Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný – nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž to potrestat. Mimo jiné i proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje postavení českých spotřebitelů.

Stávající podoba zákona totiž využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která v účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. „K řádnému zajištění ochrany soukromí před přímým marketingem je ale třeba přejít na princip opt-in. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu má uvedeno, že si přeje být takto kontaktována,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. A dodává: „Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele.“ Zároveň není třeba mít obavy, že by vám nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, u něhož pravidelně nakupujete. Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.

Počátkem letošního června dTest spustil kampaň Stop telešmejdům, kterou mohou spotřebitelé podpořit, a dát tak zákonodárcům najevo, že chtějí, aby byla schválena jasná a přísnější pravidla pro telemarketing. Cílem kampaně je i zvýšit osvětu spotřebitelů, aby věděli, jak se mohou takovému zásahu do soukromí bránit. K dnešnímu dni se k její podpoře jmenovitě přihlásilo již téměř 14 tisíc spotřebitelů.

„Jsme zklamáni tím, že většina senátorek a senátorů při projednávání novely zákona o elektronických komunikacích odmítla podpořit české spotřebitele a posílit jejich ochranu před obtěžujícími marketingovými voláními. Nyní je tedy opět řada na Poslanecké sněmovně,“ říká Eduarda Hekšová. A doplňuje: „Vyzýváme Ministerstvo průmyslu a obchodu, vládu a vedení Poslanecké sněmovny k co nejdřívějšímu zařazení této novely ke sněmovnímu projednání, aby poslankyně a poslanci mohli přehlasovat senátní veto, a zajistit tak českým spotřebitelům náležitou ochranu.“ Již na počátku letošní června Poslanecká sněmovna dala jednoznačně najevo, že podporuje navrhovaná pravidla, když ve třetím čtení schválila novelu zákona o elektronických komunikacích 164 hlasy ze 168 přítomných poslankyň a poslanců.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: 59 procent domácností, které si pořídí fotovoltaiku s baterií, sníží spotřebu minimálně o 20 procent

11:59 ČEZ: 59 procent domácností, které si pořídí fotovoltaiku s baterií, sníží spotřebu minimálně o 20 procent

Číslo týdne