dTest: Zmrazené již neznamená čerstvé

31.07.2012 13:46

Přibližně každý pátý pekařský výrobek v českých prodejnách pochází ze zmrazeného polotovaru. Od srpna bychom se nově měli dozvědět, o který kousek pečiva se jedná. Přikazuje to nová právní úprava.

dTest: Zmrazené již neznamená čerstvé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Potraviny, ilustrační foto

Vyhláška Ministerstva zemědělství nově zakazuje používání slova čerstvý pro pekařské výrobky, které prošly zmrazením. Týká se to nebaleného chleba, pečiva i zákusků a dortů. Naopak o pobytu v mrazicím boxu musí prodejci spotřebitele povinně informovat označením "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru".

Podle obchodníků poskytuje dopékání pečiva zákazníkům to nejčerstvější pečivo přímo z pece a prodejci díky tomu mohou rozšířit nabídku pečiva bez obav z přebytků a finančních ztrát. Vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený k tomuto vyjádření uvádí: "Jedná se jen o část pravdy. Obchodníci ale zamlčují, že energie na mrazení jsou náklady navíc. Ten, kdo je zaplatí, je vždy spotřebitel."

Zákaz používání slova čerstvý pro rozmrazované pečivo nelze považovat za samoúčelný. Rozdílně připravované typy výrobků se totiž liší jak svými vlastnostmi, tak také svým složením. Lukáš Zelený vysvětluje: "Proto, aby mohlo být pečivo zmrazeno a opět tepelně regenerováno, musí těsto ! obsahovat řadu pomocných látek, jako jsou enzymy, emulgátory, stabilizátory a kypřidla." Jednou z nich je například E466 neboli karboxymethylcelulóza, jejímž základem je celulóza získaná chemickou cestou z dříví. Ta se přidává též do projímadel, nebo jako složka vrtných kapalin při těžbě ropy.

Poradenská linka časopisu dTest -- 299 149 009 -- je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatele! m časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky ! nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dTest

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DIAMO: Soutěž o poskytování služeb u jezera Milada na dalších deset let

19:15 DIAMO: Soutěž o poskytování služeb u jezera Milada na dalších deset let

Státní podnik DIAMO ve spolupráci s městy a obcemi, sdruženými do Dobrovolného svazku obcí jezero Mi…