Ředitelka nejmenší české školy: Máme osm dětí, žijeme z dotací EU

06.12.2011 12:01 | Zprávy

O udržení zřejmě nejmenší školy v České republice se snaží ze všech sil ředitelka a zároveň i jediná učitelka Olga Pulchartová. V jednotřídce v Líšťanech na severním Plzeňsku má ve třídě jen osm dětí. Jedná se o tři prvňáky, zbytek jsou druháci a třeťáci. Vedle ředitelky zajišťuje chod malé školičky ještě družinářka, která se stará o odpolední program dětí a také školnice, která mimo své povinnosti v poledne také vydává dětem obědy.

Ředitelka nejmenší české školy: Máme osm dětí, žijeme z dotací EU
Foto: Richard Beneš
Popisek: Škola v Lišťanech
„Loni do naší školy chodilo jen sedm dětí, letos máme osm školáků. Vedle místních dětí z Líšťan k nám jezdí ještě děti z Hunčic a Luhova. I když se to někomu může zdát divné, tak já se denně přesvědčuji o tom, že i v těchto podmínkách poskytujeme našim žákům kvalitní vzdělání, škola má smysl a rozhodně stojí za ni bojovat," uvedla pro ParlamentníListy.cz Olga Pulchartová.

Šikana nehrozí

„Tím, že je tady malý kolektiv, máme daleko větší prostor k tomu, abychom se mohli dětem individuálně věnovat, což v běžných školách ani nejde. Tam se často potýkají se šikanou, nehezkým chováním mezi dětmi, starší učitelky a mladé začínající kantorky tuto situaci mnohdy nezvládají. Dalším trendem v současnosti je to, že když větším školám ubývají žáci, neváhají nabírat děti s různým mírným mentálním postižením a s různými vývojovými poruchami, kdy ještě nemusí chodit do nějaké speciální třídy. Školy si takové děti udržují, jen aby měly větší počet žáků. To potom vede k tomu, že učitelka nemá ve tří tři oddělení, jako je tomu u nás, ale má jich třeba pět, protože ty děti jsou buď hodně podprůměrné, průměrné a pak tam má nějaké hodně nadané. Z těch podprůměrných má několik dětí ještě různé problémy, vyžadující různý přístup. Může jít o dislektiky nebo o žáky s poruchami chování. Všechny tyto jevy se v té jedné třídě odrazí najednou a mnohé učitelky takovou situaci nezvládnou," vysvětluje Olga Pulchartová.

„Učitelé se ve třídě nemohou zároveň věnovat těm méně nadaným i těm více nadaným. Snaží se to nějakým způsobem korigovat, ale ten prostor, co tady máme my, ten oni nemají. My máme málo dětí, které navštěvují školu v klidném prostředí, všichni mezi sebou udržují hezké vztahy, neexistuje žádná šikana, všechno řešíme v klidu a děti se tady učí rády. Pokud děti nějakou látku nechápou, můžeme to s nimi vždy znovu procvičit. Něco takového není ve větších třídních kolektivech vůbec možné. To si většinou lidé neuvědomují a raději své malé děti dávají rovnou do velké školy, myslí si, že tím dětem nějak lépe pomohou, nechají je raději cestovat do 18 kilometrů vzdálení Plzně. U nás se děti takovým náročným situacím vyhnou, máme přehled o tom, co dělají, kde jsou," uvedla ředitelka nejmenší české školičky.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Josef Dvořák

Ing. Monika Oborná byl položen dotaz

Kde přesně se mají v obcích rušit školy?

Od vás o tom slyším prvně. Prý něco takového navrhuje STAN. Podle čeho se bude rozhodovat, jaké školy a kde se budou rušit? Protože zatím, když tato vláda něco rušila, tak to bylo vždy dost nekoncepční a většinou to ani s nikým, včetně lidí, co v těch obcí žijí neprodiskutovala

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: